Bydgoszcz chce szybkiej kolei
W ramach konsultacjistudium lokalizacyjnego Centralnego Portu Lotniczego przedstawiliśmy swojeuwagi dotyczące budowy szkieletu linii kolejowych dużych prędkości – poinformowałbydgoski Urząd Miasta.
Propozycja budowy linii kolejowych w standardzie powyżej 200km/h nie może pomijać Bydgoszczy – dodaje magistrat.
Studium lokalizacyjne Centralnego Portu Lotniczegoprzedstawia nie tylko bezpośrednie zadania związane ze skomunikowaniem portu zróżnymi częściami kraju, ale również całościową koncepcję przebudowy krajowegosystemu transportu kolejowego. Jednym z jej elementów jest wyznaczenieszkieletu linii dla systemu kolei dużych prędkości w Polsce. WKujawsko-Pomorskiem koncepcja rządowej spółki zakłada budowę nowej linii oprędkości eksploatacyjnej co najmniej 250 km/h pomiędzy Włocławkiem iGrudziądzem i pomija Bydgoszcz w bezpośrednim połączeniu z CPK jak i Warszawą.
Może to znaczącowpłynąć na obniżenie konkurencyjności Bydgoszczy (wykluczenie transportowe), wstosunku do innych aglomeracji – mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. Programy budowy kolei dużych prędkości musząuwzględniać włączenie Bydgoszczy w ten system. Bydgoszcz to ósme pod względemludności miasto w kraju, ważny węzeł transportowy i logistyczny, miastopełniące szereg funkcji ponadregionalnych i metropolitalnych, wzmocnionypotencjałem całego obszaru metropolitalnego przemawia za koniecznościąwłączenia Bydgoszczy w program budowy kolei dużych prędkości. Stąd wniosek omodernizację linii kolejowej nr 18 łączącej Bydgoszcz z Toruniem i Włocławkiemoraz Piłą w standardzie 200km/h. Prezydent Bydgoszczy zaproponował ponadtoobjęciem zakresem inwestycji linii 203 (Piła-Krzyż) co pozwoli na stworzenienowoczesnego szlaku kolejowego z portu lotniczego przez Bydgoszcz i inne duże miasta regionu ze Szczecinem –dodaje.
Ponadto w konsultacjach zwrócono uwagę, że wśród inwestycjidrogowych powiązanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym mówi się wyłącznie oodcinku drogi ekspresowej S10 pomiędzy planowaną obwodnicą Warszawy i Toruniem.Jako drogowa inwestycja towarzysząca powinna zostać wpisana budowa drogiekspresowej S10 na całym odcinku od Warszawy, przez Toruń, Bydgoszcz, Piłę ażdo Szczecina. W ten sposób droga skomunikuje wszystkie największe miasta zportem komunikacyjnym i stolicą. Znacząco poprawi to skomunikowanie Warszawy zpółnocno zachodnią częścią kraju. W ten sposób poprawi się też dostępnośćBydgoszczy, największego miasta, obecnie bez dogodnego dojazdu do autostrady A1i A2.
Uwagi bydgoskiego Urzędu Miasta:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
· Bydgoszcz w szkielecie systemu dla kolei dużych prędkości
· Linia CPK-Bydgoszcz-Szczecin w standardzie 200km/h
· Droga ekspresowa S10 budowana na całym odcinkuWarszawa-Toruń-Bydgoszcz-Piła-Szczecin
„