Bydgoszcz: Bliżej do BiT City
Powstało studium wykonalności przebiegu bydgosko-toruńskiej kolei metropolitalnej BiT City. To podstawa do aplikowania o europejskie pieniądze na ten ważny dla regionu projekt. Studium przygotowała wyłoniona w trybie przetargu firma Biuro Inżynierii Transportu Pracownia Projektowa Cejrowski&Krych. Dokument zawiera pięć podstawowych rozwiązań połączenia kolejowego Bydgoszczy z Toruniem. Cztery z nich łączą stolice województwa przez Solec, w znacznej części po istniejących torach, jeden zakłada ułożenie torów na prawym brzegu Wisły, przez Przysiek i Fordon. Wariant określany przez pracownię jako podstawowy to wykorzystanie istniejącej trasy Bydgoszcz Główna Solec Toruń Wschodni, po uprzednim jej zmodernizowaniu do standardu umożliwiającego rozwijanie prędkości do 160 kilometrów na godzinę. Integralną częścią tak zaprojektowanego połączenia byłby tramwaj dowożący pasażerów do Fordonu. Jedną z wariacji tego rozwiązania jest przedłużenie linii do stacji Bydgoszcz Lotnisko z jednej oraz Toruń Północ z drugiej strony. Studium wykonalności zamówiły i partycypują w nim wspólnie samorząd województwa, samorządy Bydgoszczy i Torunia oraz publiczne Polskie Linie Kolejowe. Dokumentację otrzymali już prezydenci obu miast. Studium to pierwszy krok do stworzenia BiT City. Kolejnym będzie aplikacja o unijne wsparcie do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-13. Mamy szansę na te pieniądze, bo program zakłada m. in. dofinansowanie przyjaznego środowisku transportu publicznego w obszarach metropolitalnych.