Budowa skrzyżowania bezkolizyjnego na przykładzie Płocka

inforail
06.11.2013 10:48

Do końca września 2014 roku ma być gotowy wiadukt kolejowy nad alejami Piłsudskiego w Płocku. To strategiczna inwestycja dla miasta i olbrzymie przedsięwzięcie komunikacyjne, na które mieszkańcy czekali bardzo długo, bo ponad 30 lat.

Koszt inwestycji to 27 988 281 zł brutto. Wykonawcą robót będzie gdańska firma Polwar S.A, z którą władze Płocka już oficjalnie podpisały umowę. W imieniu miasta za inwestycję będzie odpowiadał Wydział Inwestycji i Remontów. Miasto liczy, że inwestycja w dużej części zostanie sfinalizowana dzięki środkom pozyskanym z Unii Europejskiej. Może to być nawet dofinansowanie na poziomie 80 procent wartości całego przedsięwzięcia.
Zgodnie z planem budowy, w Płocku powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie ulicy z linią kolejową w miejscu istniejącego przejazdu kolejowego w poziomie jezdni, w ciągu odcinka istniejącej al. Marszałka Józefa Piłsudskiego –czytamy na stronie internetowej miasta. Zakres inwestycji obejmuje budowę obniżonych jezdni na odcinku ok. 556 m dwujezdniowej ulicy z chodnikami wzdłuż obu jezdni wraz z likwidacją przejazdu kolejowego i budową wiaduktu kolejowego dla przeprowadzenia nad ulicą odcinka kolidującej linii kolejowej. Długość przebudowy toru kolejowego wraz z wiaduktem wynosi ok. 88 m. Na długości około 1 km toru konieczna będzie korekta niwelety toru.
Wiadukt kolejowy nad alejami Piłsudskiego w Płocku (źródło: UM Płock)Wiadukt kolejowy nad alejami Piłsudskiego w Płocku (źródło: UM Płock)
Przewidziano także przebudowę istniejącego odcinka chodnika, który częściowo zlokalizowany jest w przylegającym pasie drogowym ul. Gierzyńskiego, drogi gminnej. W celu umożliwienia komunikacji z poziomu chodnika na taras, zaprojektowano nowe schody dwubiegowe –jedne od strony Warszawy, drugie od strony Centrum. Od strony Warszawy oprócz schodów zaprojektowano pochylnię dla osób niepełnosprawnych (matek z wózkami) umożliwiając im dostęp z poziomu chodnika na poziom tarasu.
Utrudnienia dla kierowców
W trakcie budowy wiaduktu przejazd alejami Piłsudskiego będzie możliwy, ale dla niektórych pojazdów wprowadzone zostaną ograniczenia. Ruch ciężki i tranzytowy zostanie skierowany na czas zamknięć ulicy na objazd poza miasto. Zaplanowano objazd dla ruchu ciężkiego o masie powyżej 16 ton drogami krajowymi i drogami wojewódzkimi: DK 62, DK 50, DK 10, DK 60, DW 568, DW 567. Ze zmianami muszą się liczyć także pasażerowie komunikacji miejskiej i pociągów. W przypadku wystąpienia utrudnień w przejeździe autobusów komunikacji miejskiej w osi al. Piłsudskiego albo innych ulic, którymi będzie prowadzony objazd ulicy Piłsudskiego, wykonawca opracuje w porozumieniu z Komunikacją Miejską Płock tymczasowe rozkłady jazdy komunikacji miejskiej oraz pokryje koszty dodatkowych kilometrów wykonywanych na poszczególnych liniach, w przypadku konieczności wprowadzenia objazdów istniejących obecnie linii komunikacyjnych.
Wiadukt kolejowy nad alejami Piłsudskiego w Płocku (źródło: UM Płock)Wiadukt kolejowy nad alejami Piłsudskiego w Płocku (źródło: UM Płock)
Ruch pociągów pasażerskich
W trakcie realizacji inwestycji konieczna będzie komunikacja zastępcza dla pociągów pasażerskich na czas zamknięć torowych tj. około dwa zamknięcia czternastodniowe. Wykonawca w porozumieniu z PKP opracuje regulamin zmienionej komunikacji oraz zapewni nadzór nad zastępczą komunikacją od strony przewoźnika. Zmianie ulegnie również ruch pociągów towarowych. Ruch pociągów na odcinku Płock Radziwie –Płock Trzepowo zostanie wstrzymany na czas zamknięć torowych tj. około dwa zamknięcia czternastodniowe. Wykonawca w porozumieniu z PKP wykona opracowanie transportu drogą okrężną, uiści opłaty w dostępie do trasy, wykona regulaminy tymczasowe i dokona opłat za zamknięcie toru i wprowadzenie zmienionej organizacji ruchu.
Budowa wiaduktu będzie prowadzona etapami. Krótkotrwałe zamknięcia alei Piłsudskiego przewiduje się na czas przebudów części uzbrojenia oraz wykonywania przegrody przeciwfiltracyjnej w poprzek jezdni. O szczegółach i dokładnych terminach miasto będzie na bieżąco informowało mieszkańców.