TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Budapeszt: Zgrzyty przy budowie rządowej dzielnicy na terenach dworca Nyugati
Budapeszt: Zgrzyty przy budowie rządowej dzielnicy na terenach dworca Nyugati
inforail
10.12.2007 15:33
Budapeszt: Zgrzyty przy budowie rządowej dzielnicy na terenach dworca Nyugati
Jak pisze węgierska gazeta Hírszerző —coraz więcej chmur gromadzi się nad projektem zabudowy terenów obecnego dworca kolejowego Budapeszt-Nyugati p.u. i zbudowania tam dzielnicy rządowej. Jako pierwszy projekt ten zablokował samorząd dzielnicy Terézváros, na terenie której leży połowa dworca (druga połowa to dzielnica Angyalföld). Okazało się także, że plany trzeba zmienić dlatego, bo zaprojektowano zabudowę terenów, które wcale nie należą do dworca, a wywłaszczenie ich absolutnie nie jest możliwe.
Dzielnica Terézváros liczy na zbudowanie linii tramwajowej od placu Deák do szpitala MÁV przy alejach Dózsa György, alejami Bajcsy-Zsilinszky i Podmaniczky, którą obiecywano przy projektowaniu dzielnicy rządowej. Druga odnoga tej linii ma pójść terenami dzielnicy Angyalföld alejami Váci út do placu Lehel i połączyć kończącą tu swój bieg linię tramwajową nr.14 jadącą do Újpest z liniami 47 i 49 dochodzącymi z dzielnic Kelenföld i Budafok do placu Deáka w centrum. Tymczasem stolica nie ma pieniędzy na budowę tych i innych linii, bowiem wszystkie środki idą na czwartą linię metra.
Do tych samych planów należy także budowa mostu drogowo-tramwajowego między Aquincum i Újpest na wysokości obwodnicy kolejowej oraz jako 5 linia metra, połączenie kolei BHÉV pod Dunajem kursujących z placu Batthány do Szentendre i od placu Boráros do dzielnicy Csepel, oraz od Közvágóhíd do Ráckeve. Budowę mostu oficjalnie już odroczono, a o piątej linii metra nic już się nie mówi. Tymczasem Stołeczny Związek Komunikacyjny (Budapesti Közlekedési Szövetség) na opak coraaz głośniej mówi o stworzeniu sieci S-bahn na bazie stołecznych linii i bocznic kolejowych. Oczywiście bez określenia terminów i funduszy…
Wracając do dzielnicy rządowej i likwidacji dworca Nyugati. Pomysł skierowania pociągów do dworca Rákosrendező wywołał burzę protestów. Nic dziwnego: pojazdami komunikacji miejskiej, dworzec ten absolutnie nie ma żadnego połączenia! Wprawdzie od lat planuje się przeniesienie pod ten dworzec pierwszej linii metra oraz pętli tramwajów linii 3 i 69, ale i ten projekt stale jest odkładany. A przecież już obecnie komunikacja w tym rejonie stolicy w godzinach nie tylko szczytu dosłownie zatyka się! A dworzec Rákosrendező leży ok 5 km od centrum!
Dziennik Magyar Nemzet podkreśla, że inwestycja ta kosztować będzie nie 141 miliardów, jak zaplanowano, ale najmniej dwa razy tyle, właśnie z powodu konieczności dokonania inwestycji komunikacyjnych.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024