Budapeszt: Zakup Traxxów pod lupą

inforail
23.12.2009 17:36

Węgry wstrząsa nowa kolejowa afera korupcyjna, która może doprowadzić do sądowego unieważnienia zakupu Traxxów dla MÁV. W związku z planami zakupu tych elektrowozów produkcji Bombardiera, MÁV zamówił w Politechnice Budapeszteńskiej szczegółowe badania Traxxów. Wynik dostał się w ręce dziennikarzy, którzy już głośno mówią o kolejnej aferze korupcyjnej. Otóż okazuje się, że 25 Traxxów, które MÁV zamierza zakupić za 22 miliardów forintów, zużywają tak dużo energii elektrycznej, że w ciągu 40 lat za tą cenę można byłoby kupić 18 dalszych o wiele lepszych Taurusów Siemensa.
O korupcji może świadczyć fakt, że Politechnika Budapeszteńska (Műegyetem) do końca nie mogła przeprowadzić swoich badań, bo nagle „z góry”wydano polecenie ich wstrzymania. W takich przypadkach prokuratura bardzo szybko sama rozpoczyna śledztwo i jeżeli zajdzie podejrzenie przestępstwa, sąd automatycznie unieważni kontrakt, który zbyt szybko podpisano z producentem.
Politechnika badała elektrowozy Traxx o mocy 6,4 MW i 5,6 MW i musieli zbadać jak przy poszczególnych ilościach ciągnionych wagonów przedstawia się zużycie energii elektrycznej. Badania rozpoczęto latem 2007 r. i wiosną 2008 wyniki leżały już na stole dyrektora generalnego Istvána Heinczingera oraz ministra komunikacji, łączności i energetyki.
We wspomnianym przetargu obok Siemensa, ofertę złożył Alstom i Bombardier i chociaż Bombardier znalazł się na końcu listy zwycięzców, a także na Węgrzech nie tylko MÁV ale i GySEV/ROeEE już od dawna z wielkim zadowoleniem używa Taurusy, dziwnym trafem zwyciężała najgorsza oferta!
MÁV próbuje się tłumaczyć –pisze agencja Hírszerző, ale to tłumaczenie „stoi na bardzo chwiejnych nogach”. A najdziwniejsze w tym wszystkim jest to, że ówczesny dyrektor generalny MÁV István Heinczinger, którego latem zwolniono z funkcji za katastrofę pod Monorierdó, gdzie pociąg osobowy rozjechał wagon pierwszej klasy Intercity, nie pożegnał się z koleją, bo dziwnym trafem nagle pojawił się jako dobrze opłacony dyrektor w austriackiej kolei towarowej Rali Cargo Hungaria –firmy-córki Rail Cargo Austria.