Budapeszt: Zakup przez MÁV lokomotyw Traxx na finiszu
Jak informuje gazeta ekonomiczna Menedzsment Fórum, już w sierpniu rozwiązana będzie sprawa finansowania kosztujących 3,5 mln €za sztukę 25 (+ opcja na dalsze 25) wielosystemowych elektrowozów Traxx Bombardiera, zakupionych przez węgierskie koleje Magyar Államvasútak (MÁV). Ponieważ MÁV w głównych zagadnieniach uzyskał już porozumienie z finansującymi ten interes bankami, nowe Traxxy już jesienią 2010 r. mogą wejść do ruchu. Jest to tym bardziej konieczne bo stare, nieekonomiczne już i tylko jednosystemowe (25 kV 50Hz~) elektrowozy V43 produkcji Ganz-MÁVAG są już przestarzałe i wymagają jak najszybszej wymiany na nowe.
Według wicedyrektora naczelnego powstałej w styczniu 2008 r. firmy-córki MÁV –MÁV Trakció(MÁV-TRAKCIÓVasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság – MÁVTR) Lajosa Bihari, z głównym partnerem finansującym ten interes –z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju udało się już uzyskać porozumienie, ale ze współfinansującym Kreditanstalt für Wiederaufbau Bankiem (KfW Bank) jeszcze w tym miesiącu powinni podpisać kontrakt. Dopiero wówczas wejdzie w życie kontrakt o dostawach podpisany z firmą Bombardier Transportation. Pierwszy elektrowóz producent powinien nadesłać w ciągu 16 miesięcy od podpisania umowy, ale w związku ze spadkiem zamówień, okres ten może skrócić się nawet do 10-11 miesięcy –podkreślił Bihari.
„Mamy sto procent szansy, że pierwsze elektrowozy Traxx przybędą na Węgry do MÁVTR już jesienią 2010 roku. Ponieważ zdobycie koniecznych zezwoleń rejestracyjnych do tego czasu już nastąpi, można je będzie natychmiast skierować do ruchu, a w ciągu roku wszystkie 25 znajdą się już w naszych lokomotywowniach“–podkreślił Bihari. Dzięki Traxxom, węgierskie pociągi będą mogły bez przeszkód przekraczać granice, do czego obecnie zdolne jest jedynie 10 Taurusów Siemensa. Tymczasem największy ruch odbywa się w kierunku Austrii i Niemiec, gdzie napięcie trakcyjne jest 15 kV 16,7Hz~ oraz do Czech, Słowenii i Polski z napięciem trakcyjnym 3 kV prądu stałego. Ponieważ Traxxy zużywają o wiele mniej energii elektrycznej od rodzimych elektrowozów, podstawowym interesem MÁVTR jest ich jak najszybsza wymiana. MÁVTR posiada ich ponad tysiąc, ale tylko około 800 jest jeszcze zdolnych do ruchu.