Budapeszt: Zahamowanie reformy MÁV
Jak donosi gazeta ekonomiczna Tőzsdefórum, węgierskie koleje państwowe Magyar Államvasútak (MÁV) nie zostaną rozdzielone na niezależną kolej torową i kolej pasażerską, spółki pozostaną w grupie. Chociaż zarząd MÁV przygotował na to szczegółowy plan, na jego urzeczywistnienie nie ma funduszy. Prezes i dyrektor generalny MÁV Miklós Andrási oznajmił, że w 2009 r. o 29 mld forintów obniżono swoje straty, które planowano na 64 mld forintów. Mimo tego znacząco zmalał kapitał zakładowy i jeżeli państwo nie pomoże kole, wówczas może być źle. Prasa pisze już o bliskiej plajcie MÁV. O rozwiązaniu problemu trwają pertraktacje między koleją i resortem.
Andrási oznajmił że obok surowych oszczędności, 19 miliardów jednorazowego zwrotu VAT nieco złagodzono braki w budżecie kolei. Na ten rok MÁV liczy na 17 mld forintów oszczędności. Z tego 17 mld zaplanowano z oszczędności w kosztach pociągowych. W tym roku Máv-owi udało się o 26,6% taniej zakontraktować prąd elektryczny.
Innym poważnym problemem jest fakt stałego spadku liczby pasażerów korzystających z kolei. Fachowcy uważają, że z jednej strony znacznie spadły dochody ludności, ale bardziej poważniejszą przyczyną jest to, że poziom usług świadczonych pasażerom jest coraz niższy. Chociaż tabor odnowiono przez zakup nowoczesnych składów, wagonów i elektrowozów, czy remont kapitalny istniejących wagonów, ale kolej jest zbyt powolna wtedy, kiedy autobusy na autostradach i szosach I klasy pędzą z szybkością 80-90 km/h to pociągi pośpieszne i IC na wielu liniach kursują z prędkością nawet 20-40 km/h. Z powodu spadku przewozów towarowych spadły również wpływy MÁV tytułem korzystania z torów i infrastruktury kolejowej. Mimo tego kolej uczyni wszystko, żeby międzynarodowy tranzyt kolejowy nie ominął Węgier. Jak podkreślił Andrási, w 2010 roku wpływy z obligacji i kredytów w wysokości 40-45 mld forintów powinny być wystarczające do załatania dziur w budżecie. Ale zdaniem fachowców wystarczy, że tylko jedna firma wniesie przeciwko zadłużonemu MÁV postępowanie o upadłość i ruszy niepowstrzymalna lawina.