Budapeszt / Wiedeń: Starbag podniósł swój udział w GySEV-ROeEE
Jak poinformowała w sobotę swoich słuchaczy ekonomiczna stacja radiowa Gazdasági Rádióoraz agencja MTI, austriacka firma Strabag Soceatas Europea, która latem 2009 r. na podstawie antymonopolistycznej decyzji Komisji Europejskiej wykupiła udział w węgiersko-austriackich kolejach Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút/Raab-Oedenburg-Ebenfurther Eisebahnen (GySEV/ROeEE) od austriackiej firmy Speditions Holding GmbH podniosła swój kapitał zakładowy w wysokości 89 mln forintów. Przez to udział firmy Starbag SE, zajmującej się budową dróg i kolei wzrósł do 6,2%.
Węgierskie państwo w GySEV-ROeEE posiada udział wysokości 65,6%, a państwo austriackie 28,2%. Udział państwa węgierskiego wzrósł wówczas, kiedy GySEV-ROeEE 16 czerwca 2009 roku zakupiło od MÁV nieruchomości leżące wzdłuż linii kolejowych nr 15 Sopron- Szombathely oraz nr 21 Szombathely-Szentgotthárd. Linie te GySEV-ROeEE intensywnie modernizuje i elektryfikuje, natomiast od przyszłego roku między Grazem i Wiedniem kursować będą na niej cztery składy elektryczne Stadlera „Flirt”.
Obecnie tylko państwo austriackie jest dłużne podnieść swój kapitał zakładowy. W dalszych planach GySEV-ROeEE figuruje przejęcie od ÖBB i MÁV dalszych 1200 km nadgranicznych linii kolejowych w węgierskich komitatach (województwach) Győr-Moson-Sopron, Vas oraz Zala, a w Austrii w Burgenland, Dolnej Austrii oraz w Styrii i stworzenie przez to pierwszej unijnej prywatnej kolei regionalnej.
GySEV-ROeEE nie wyklucza także przejęcia od Słowacji oraz od ÖBB linii kolejowych łączących Bratysławę z Wiedniem. Jest to Preszburgsko-Wiedeńska Kolej Dojazdowa Presburger Bahn (linia ÖBB nr 907), linia 901 Bratysława – Parndorf oraz linia 910 Wiedeń – Marchegg –Bratysława. Przez to wszystkie trzy stolice otrzymają połączenie kolejowe z jeziorem Nezyderskim, bardzo popularnym wśród turystów tych trzech stolic.