Budapeszt: Węgierskie inwestycje Bombardier Transportation
Według informacji gazety ekonomicznej Napi Gazdaság, Bombardier Transportation szykuje się do dokonania dalszych poważnych inwestycji na Węgrzech w Mátranovák. Jak oznajmił redaktorowi gazety ekonomicznej Világgazdaság przebywający na Węgrzech dyrektor generalny firmy AndréNavarri, w tej chwili na ten temat prowadzą zaawansowane rozmowy z rządem węgierskim i na porządku dziennym są konieczne do tego dotacje rządowe.
Mátranovák leży 25 km od siedziby komitatu (województwa) Nógrád – od Salgótarján, posiada 1800 mieszkańców i w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku działała tutaj dobrze prosperująca fabryka zakładów produkcji taboru kolejowego Ganz-Mávag oraz zakładów mostowych Ganz Híd-, Vas-, és Acélszerkezet GyártóÜzem. Po upadku komuny, tereny te przejął Bombardier, w 2005 r. rozpoczynając produkcję wózków. Kosztem 1,5 mln €zbudowano dla tych celów nową halę produkcyjną.
Chociaż Navarri jest zadowolony z tutejszych inwestycji, spadła ilość zamówień w ZNTK w podstołecznym Dunakeszi, gdzie Bombardier jest większościowym właścicielem, ale współwłaścicielem jest także MÁV. Zdaniem Navarri, państwo węgierskie powinno wspomagać MÁV, ażeby posiadał środki do przeprowadzenia i zamawiania remontów generalnych dalszych wagonów pasażerskich.
Niedawno węgierska firma-córka Bombardiera – Bombardier-MÁV Kft. oraz MÁV Start Zrt –firma-córka d/s przewozów osobowych kolei państwowych Magyar Államvasútak (MÁV) przekazała trzechsetny wagon pasażerski dla komunikacji podmiejskiej. Ale co będzie dalej –chwilowo nie wiadomo tym bardziej, że rząd zamiast wspomagać MÁV, tytułem „oszczędności”zmniejszył dotację o 40 mld forintów.