Budapeszt: W stolicy Węgier planują stworzenie SKM
Jak informuje agencja Hírextra – zespół projektowy ÁK52 przedstawił dziennikarzom projekt stworzenia aglomeracyjnej szybkiej kolei miejskiej regionu Budapesztu na podstawie wniosków fachowców, organizacji społecznych i samorządów podbudapeszteńskich miejscowości i budapeszteńskich dzielnic. Plan bezpośrednio dotyczy przyszłości komunikacji 26 miejscowości wokół stolicy oraz samego Budapesztu, w sumie 3 milionów osób.
Do Budapesztu prowadzi 11 linii kolejowych MÁV, kończących się w ślepych dworcach, które łączą dwie półobwodnice, oraz 5 linii kolei dojazdowych BHÉV. Linie kolejowe MÁV nie są dostosowane do komunikacji miejsko-podmiejskiej, dla przykładu obwodnica biegnąca wzdłuż ulic Körvasút sor i Madridi utca, łącząca linie MÁV 2, 70, 71, 80, 100 i 120 zupełnie nie jest wykorzystana dla komunikacji publicznej. Tu proponowane jest zbudowanie 7 przystanków (Aranyvölgy, Rómaipart, Marcheggi híd, Pestújhely, Újpalota, Rákosszentmihály i Rákospalota), ale brak jest odpowiednich przystanków przy węzłach komunikacyjnych lub dużych osiedlach na liniach wylotowych. Tu należałoby zbudować przystanki: Káposztásmegyer na linii 70, Városliget i Törökőr na linii 100, Kőbánya, Népliget, Közvágóhíd, Nádorkert i Kőérberek na linii 1, Rózsakert na linii 30, Ligettelek, Élessarok, Városszélitelep i Rákoskeresztúr na linii 80, Akadémiatelep na linii 120 i Bivalyrét na linii 142.
Według planów na terenie stołecznym i podstołecznym wprowadzono by komunikację składów elektrycznych z dużą częstotliwością, czyli faktyczne SKM. Oprócz tego plan przewiduje te same pomysły, które były już kilkakrotnie wysuwane na różnych forum, np. połączenie linii kolei dojazdowych BHÉV Budapeszt – Szentendre oraz Budapeszt – Csepel i Budapeszt – Ráckeve podziemnym tunelem jako 5-ej linii metra, czy połączenie w jedną linię 2-ej linii metra z linią kolei dojazdowej BHÉV do Gödöllő i Csömör, oraz BHÉV i MÁV, co istniało przed 1945 r., kiedy BHÉV był filią MÁV a nie BKV.
Projekt jest modularny i posiada cztery różne warianty, biorące pod uwagę doświadczenia zagraniczne m. in. z Niemiec, Polski, Austrii i Czech. Przewiduje wytworzenie węzłów przesiadkowych, gdzie przystanki tramwajowe, trolejbusowe i autobusowe oraz metra powinny znaleźć się pod lub obok odpowiednich stacji kolejowych i obok siebie, ażeby nie trzeba było zbyt dużo iść pieszo przy przesiadkach. Przewiduje również budowę koniecznej ilości parkingów P+R.