Budapeszt: Tegoroczne inwestycje kolejowe na Węgrzech

inforail
15.02.2008 14:12

Jak informuje węgierski centralny dziennik Magyar Hírlap, w tym roku MÁV na linii kolejowej nr.1 Budapeszt – Hegyeshalom uruchomi system sterowania ruchu pociągów według standardów europejskich, przebudowana zostanie na linii kolejowej nr 120 siedmio kilometrowy odcinek Szajol – Tistatenyő, oraz na linii nr 100, 15-kilometrowy odcinek Budapeszt-Ferencváros – Vecsés, na 12-kilometrowej trasie nr 25 między Zalaegerszeg i Bagod w pobliżu granicy ze Słowenią, linia kolejowa zbudowana zostanie na zupełnie nowej trasie. Oprócz tego całkowicie przebudowane zostaną tory kolejowe na dworcach w Győr i Cegléd. Na linii kolejowej nr 120, na 18-kilometrowym odcinku między stacjami Mezőtúr i Gyoma, przebudowę dokonuje czeska firma OHL-ZS.
Bardzo ważną pozycją jest modernizacja 32-kilometrowego odcinka między Budapesztem i Piliscsaba linii kolejowej nr 2 Budapeszt – Ostrzychom. Za sumę 34,4 miliardów forintów linia do Piliscsaba zostanie zelektryfikowana i wyposażona w drugi tor, jak również zaopatrzona w najnowocześniejsze urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Dzięki rekonstrukcji, zamiast dotychczasowej półgodzinnej częstotliwości, składy podmiejskie na tej linii będą mogły poruszać się co 5-10 minut. Jest to przedostatnia niezelektryfikowana stołeczna linia kolejowa, której znaczenie podniosło otwarcie w 1989 r Uniwersytetu Katolickiego im. kardynała Pázmány w Piliscsaba, kształcącego ok.6000 studentów rocznie.
Na trwającą już od lat modernizację linii nr 120 Budapeszt – Lökösháza, oraz nr 30a Budapeszt – Székesfehérvár MÁV przeznaczy 117 miliardów forintów a na modernizację linii nr 100 Budapeszt – Debreczyn MÁV przeznaczy 190 mld forintów, oczywiście z wykorzystaniem źródeł unijnych. Pierwsze z tym związane podania do Brukseli dotrą we wrześniu.