Budapeszt: Rozbudowa kolejowej komunikacji podmiejskiej
W ramach rozbudowy kolejowej komunikacji podmiejskiej w regionie podbudapeszteńskim, w rejonie liczącego ponad 60 tys. mieszkańców miasta Érd, koleje MÁV dokonują kilka bardzo poważnych inwestycji, których źródło koleje węgierskie wygrały na konkursie związanym z unijnym operatywnym programem ochrony środowiska i rozwoju infrastrukturalnego. W ramach tej inwestycji, w 75% finansowanej przez EU, a w 25% przez rząd węgierski, na stacjach Érd alsó, Érd felső oraz Érdliget, rozpoczęła się budowa nowych obiektów stacyjnych: peron, dach peronowy, wizualna i głośna informacja pasażerów. Przy stacji Érd alsójuż oddano parking P+R, przy stacjach Érdliget oraz Érd felső trwa ich budowa. Przy stacjach Érdliget oraz Érd alsów budowie jest przejście podziemne. Na trasie kolejowej Budapest-Kelenföld—Érd, między stacjami Nagytétény-Diósd i Budatétény przy ulicy Bartók Béla út trwa już budowa nowego podmiejskiego przystanku kolejowego. W interesie ułatwienia przesiadek w relacji kolej-autobus, na terenie przystanków kolejowych w mieście Érd, według zasad Budapeszteńskiego Związku Komunikacyjnego skupiającego MÁV, VOLÁNBUSZ oraz tramwaje, trolejbusy, autobusy, kolej dojazdową oraz zębatą i metro BKV, kasy biletowe będą wspólne z przedsiębiorstwem autobusowym VOLÁNBUSZ, a tym samym bezpośrednio przy stacji będą stanowiska autobusowe. W ramach tej inwestycji wzięte zostanie pod uwagę konstytucyjne równouprawnienie obywateli, dzięki czemu dla inwalidów z wózkiem ułatwiony zostanie dojazd do pociągów. Równocześnie w celu wyeliminowania dwóch przejazdów kolejowych, na terenie śródmieścia miasta Érd w budowie jest system samochodowych przejść podziemnych, a na ulicy Diósdi ruch kołowy przeprowadzony zostanie przez dwa mosty. Cała tutejsza inwestycja zakończona zostanie
do końca tego roku, ale przejścia podziemne oddane zostaną w czerwcu 2007 roku.
W ramach rozbudowy i unowocześniania podmiejskiej komunikacji kolejowej, unowocześniony zostanie czwarty największy dworzec kolejowy stolicy Węgier — Budapest-Kelenföld, skąd odjeżdają pociągi w kierunku GyŐr, Wiednia, Bratysławy, Komárna, Nowych Zamków, Wrocławia, Poznania, Szczecina, Warszawy, Pragi, Berlina, Paryża, nad Balaton, do Zagrzebia, do Ljubljany i do całego szeregu dużych miast Węgier. Na dworcu Budapest-Kelenföld zbudowany zostanie nowy kompleks budynków dworcowych
połączony z nowoczesnym hotelikiem. Ponieważ pod budynkiem dworcowym będzie stacja będącej w budowie czwartej linii metra — zbudowane zostanie bezpośrednie połączenie między peronami dworcowymi i metra. Przebudowa tutejszego węzła kolejowego zakończona zostanie w drugiej połowie przyszłego roku. Przebudowany zostanie również inny bardo ważny dworzec kolejowy stolicy Węgier — Budapest-Déli pályaudvar. Według palnów będzie to najnowocześniejszy dworzec kolejowy Europy. Inwestycja ta potrzebna jest chociażby dlatego, bo z dworca tego dziennie korzysta 18-20 tys. pasażerów, jadących w kierunku Balatonu oraz takich dużych miast, jak: Pécs, Kaposvár, Nagykanizsa, Szombathely, Veszprém, Székesfehérvár, Sopron i Győr. Według przyjętych już palnów rozwoju tej dzielnicy, na terenie której leży dworzec, wszystkie tory kolejowe zostaną przykryte, czyli wraz z peronami dworcowymi znajdą się pod ziemią. A na powierzchni zbudowane zostaną nowoczesne budynki biurowe, handlowe, kulturalne, mieszkalne i obiekty sportowe. Na terenie całego objętego przebudową dworca, uzyskanych zostanie 230–260 tys. metrów kwadratowych pożytecznych terenów. Wraz z inwestycją poprawią się warunki przesiadkowe pasażerów w relacji kolej-metro-tramwaj-autobus. Końcowa stacja metra linii 2, znajdująca się bezpośrednio pod dworcem, otrzyma bezpośrednie połączenie ruchomymi schodami z peronami dworcowymi. Dotychczasowe schody ruchome wychodzą na powierzchnię o jedno piętro niżej od peronów dworcowych.
Jeszcze pod koniec tego roku MÁV przekaże do regularnego podmiejskiego ruchu pasażerskiego na linii Budapest-Keleti pályudvar—Hatvan 10 sztuk nowoczesnych składów podmiejskich Talent wyprodukowanych przez firmę Bombardier. Od marca 2007 roku inne nowoczesne składy podmiejskie Flirt w ilości 30 pociągów, wyprodukowane przez firmę Stadler AG, stopniowo włączone zostaną do ruchu podmiejskiego na liniach Budaperst-Kelenföld—Tatabánya, Budapest-Délipályaudvar—Székesfehérvár oraz Budapest-Déli
pályaudvar—Pusztaszabolcs. Z lizingowanych przez MÁV od DB 300 szt. wagonów osobowych, do końca roku 125 zostanie skierowanych do ruchu, z czego 57 sztuk już obecnie kursuje na linii Budapest-Déli pályaudvar—Nagykanizsa. Po nadejściu wszystkich tych wagonów, będą one również kursowały na trasie Budapest-Délipályaudvar—Pusztaszabolcs—Pécs.