Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: Przebudowa mostu północnego

inforail
17.10.2007 11:39
Na konferencji prasowej zwołanej przez węgierskie koleje MÁV z okazji modernizacji południowego odcinka linii kolejowej Budapeszt-Ostrzychom, zostały przekazane informacje o przyszłości tej linii. Nie tylko według numeracji jest to druga linia kolejowa MÁV. Kiedyś była ona dwutorowa, ale „ze względów strategicznych“, po pierwszej wojnie światowej na wielu liniach drugi tor rozebrano. Obecnie stan torowiska jest już tak kiepski, że pociągi poruszają się ze żółwią szybkością 30 km/h. A przy tym z dwóch przyczyn ruch na tej linii ostatnio znacznie zwiększył się. Jeden to otwarcie w Piliscsaba po upadku komuny Uniwersytetu Katolickiego, do którego codziennie dojeżdża 3000 wykładowców i studentów, oraz otwarcie zakładów samochodowych Suzuki w Ostrzychomiu.
Obecnie na 30-kilometrowym odcinku Budapeszt—Piliscsaba, całkowicie wymienione zostanie torowisko i wszystkie urządzenia techniczne, oraz odbudują drugi tor i linię zelektryfikują. Pozostały 20-kilometrowy odcinek do Ostrzychomia zostanie przebudowany później. Zupełnej przebudowie podlega na tej linii stołeczny Północny Most Kolejowy (Északi Vasúti Összekötő Híd) który zbudowano w 1892 roku, w czasie działań wojennych w II wojnie światowej uległ zupełnemu zniszczeniu i dopiero w 1954 roku został odbudowany jako jednotorowy, z użyciem elementów innych wraków mostowych. Dlatego też prace na tej linii rozpoczęto od zupełnej przebudowy tego mostu.
Po zakończeniu prac, które pochłoną 14 miliardów forintów, Północny Most Kolejowy znów będzie dwutorowy i dostosowany do kursowania pociągów elektrycznych pędzących z szybkością 80 km/h. W związku z tutejszymi pracami, od czasu do czasu trzeba będzie na tym moście zupełnie wstrzymać ruch kolejowy, w związku z tym pociągi osobowe kursujące do Piliscsaba będą odjeżdżać nie z dworca Nyugati pu w Peszcie, a z Budy od mostu Małgorzaty, 6 kilometrowy odcinek do stacji Budapeszt-Óbuda przebiegając trasą kolei dojazdowych BHÉV, kierowanych przez stołeczne zakłady komunikacyjne BKV. Jeżeli novum to sprawdzi się, MÁV nie wyklucza, że po modernizacji, niektóre pociągi do Piliscsaba czy Ostrzychomia kursować będą tą trasą zastępczą. W końcu nie jest to zbyt duża zmiana, bo od dworca Nyugati od przyczółku buadńskiego mostu Małgorzaty, do stacji kolei BHÉV jedzie się zaledwie 3 przystanki tramwajem 4 lub 6, czy też autobusem 6, 91 lub 191.
Podczas prac, które rozpoczęto już ponad miesiąc temu, z Dunaju wyłowiono już dwie duże, 1000-kilogramowe bomby lotnicze, które mogłyby w każdej chwili wybuchnąć. Jak wiadomo: w czasie ostatnich miesięcy drugiej wojny światowej, amerykanie dużymi falami bombardowali mosty na Dunaju, w tym przede wszystkim mosty kolejowe i wiele bomb ugrzęzło w mule rzecznym nie wybuchając. Ich wyłowienie i unieszkodliwienie również stanowi poważne zadanie dla budowniczych nowego mostu. Bo stary most zostanie zupełnie rozebrany, a na jego miejsce trafi nowy, który z południa Budapesztu, gdzie go zmontują, przewieziony zostanie przy pomocy statków.