Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Budapeszt: prywatyzacja MÁV Cargo przyniosła zyski holdingowi MÁV

inforail
07.05.2009 13:55

Jak informuje telewizja informacyjna Hír TV, oraz agencje Független Hírügynökség, MTI i Hírszerző, na konferencji prasowej MÁV okazało się, że borykające z poważnymi trudnościami finansowymi koleje węgierskie, rok 2008 zamknęły …z zyskiem. Oczywiście wynik ten nie ma nic wspólnego z opłakanym stanem MÁV a powstał przypadkowo, dzięki prywatyzacji MÁV Cargo. Jak podkreślił dyrektor generalny MÁV István Heinczinger, ubiegłoroczne obroty MÁV wyniosły 9,3 mld forintów, a bilans osiągnął 41,6 mld forintów. Ze sprzedaży MÁV Cargo wpłynęło 97,5 mld forintów. István Heinczinger ostro zakwestionował słuszność projektu około rządowego (tzw. komitetu reformy) o odebraniu od MÁV sumy 85 mld forintów twierdząc, że MÁV jest niedofinansowany. Jako przykład wymienił austriackie koleje ÖBB, gdzie w latach 2004-2007 rząd wypłacił 1,6 mld euro subwencji. W stosunku do tego, to co otrzymuje MÁV nawet nie jest „napiwkiem”.
Według informacji udzielonej przez dyrektora generalnego firmy przewozów pasażerskich MÁV Start Tamása Kozáka, wynik ubiegłoroczny wyniósł 352 mln forintów, a wynik bilansowy 57 mln forintów. Mimo usilnych prób nie udało się powstrzymać dalszego spadku ilości pasażerów. MÁV Start w 2008 r. przewiózł 140 mln pasażerów, o 4% mniej, niż rok wcześniej. Koszty ubiegłoroczne MÁV Start wyniosły 221,4 mld forintów, z tego 80% pochłonęła podstawowa działalność. Mimo prób nie udało się powstrzymać dalszego spadku ilości pasażerów. MÁV Start w 2008 r. przewiózł 140 mln pasażerów, o 4% mniej, niż rok wcześniej. Koszty ubiegłoroczne MÁV Start wyniosły 221,4 mld forintów, z tego 80% pochłonęła podstawowa działalność. Za korzystanie z infrastruktury wypłacono 80 mld forintów, a 20 mld pochłonęła konserwacja i naprawa taboru. Budżet państwowy w 2008 r. wypłacił dla MÁV Start 156,8 mld forintów subwencji.
O planie kupna budapeszteńskich kolei dojazdowych Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) od stołecznych zakładów komunikacyjnych Budapesti Közlekedési Vállalalat (BKV) Tamás Kozák powiedział tylko tyle, że ze strony BKV jest chęć, ale właściciel kolei –stołeczny samorząd jeszcze nie sprecyzował swojego zdania. Trwają zaawansowane rozmowy między zainteresowanymi stronami, ale jeszcze bez wyniku. MÁV Start wg budżetu państwowego, w 2009 r. otrzymać ma 163 mld forintów subwencji, ale tegoroczny kontrakt o świadczeniu usług publicznych jeszcze nie podpisano.
Lajos Bihari, wicedyrektor generalny MÁV Trakció, spółki-córki MÁV zajmującej się eksploatacją lokomotyw i elektrowozów oraz trakcji, a według nowego prawa jazdy również przewozami towarowymi oznajmił, że w 2008 r. zaksięgowano wyniki handlowe w wysokości 1 mld forintów oraz wyniki bilansowe 180 mln forintów. Dyrektor generalny MÁV Gépészet inż. György Záránd, spółki-córki skupiającej ZNTK oświadczył, że w 2008 r. osiągnęli wynik bilansowy 178 mln forintów i netto wynik handlowy 39,2 mld forintów. Oznajmił, że do końca 2010 r. zamkną Północne ZNTK (Északi Járműjavító) w Budapeszcie, którego działalność przeniesiona zostanie do ZNTK w Szolnok.