Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: Powstała nowa węgierska firma kolejowa MÁV Trakció S.A., nowe elektrowozy dostarczy Bombardier

inforail
07.12.2007 14:16
Wczoraj w gmachu dyrekcji generalnej węgierskich kolei Magyar Államvasútak (MÁV) odbyła się konferencja prasowa, na której zaprezentowano nową firmę kolejową wyodrębnioną z ciała MÁV. Jest to MÁV TrakcióVasúti Vontatási RT, czyli Kolejowa Pociągowa Spółka Akcyjna MÁV Trakció. Pakiet akcji nowej firmy w 90% jest własnością holdingu MÁV a 10% spółki akcyjnej przewozów pasażerskich START. Kompetentny sąd w dniu 24 października dokonał rejestracji tej firmy, a na dniach urząd kolejowy wydał odpowiednie licencje kolejowe. Taryfy usługowe nowej firmy, która przejęła większość elektrowozów i lokomotyw spalinowych, ustalane będą na zasadach rynkowych.
Jak wiadomo ani START ani MÁV Cargo nie posiada własnych elektrowozów i lokomotyw. Do nowej firmy przeszło 5200 pracowników z macierzystej firmy. Nowa firma posiada blisko tysiąc elektrowozów, lokomotyw spalinowych i parowozów. W większości są to już przestarzałe i zużyte maszyny. Nowoczesny sprzęt reprezentuje zaledwie kilka wielosystemowych Taurusów Siemensa, zakupionych jeszcze kilka lat temu. Właśnie dlatego na początku września tego roku, MÁV rozpisał przetarg publiczny na dostawę 25 wielosystemowych nowoczesnych elektrowozów z opcją na dalsze 25 sztuk. Oferty można było składać do 3 października .
Do udziału w przetargu zgłosiły się takie firmy, jak: konsorcjum Prima Mozdony, w skład którego wchodził Alstom Transport SA oraz Alstom Hungária Zrt., Bombardier Transportation GmbH, oraz Siemens Aktiengesellschaft. Na wczorajszej konferencji prasowej oznajmiono, że zwycięzcą MÁV ogłosił firmę Bombardier Transportation GmbH, do której zwrócił się o złożenie ostatecznej oferty. Alstom i Siemens wypadły dlatego, bo ich oferty zawierały formalne nieścisłości. Zakup nowych elektrowozów pochłonie około 15 miliardów forintów (ok.230,769 milionów złotych). Prezesem i dyrektorem naczelnym MÁV TrakcóS.A. został LászlóGyörgy Zsákay.