Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: Plany modernizacyjne MÁV.

inforail
14.05.2007 11:08
Jak pisze dzisiejsza węgierska gazeta ekonomiczna Menedzsment Fórum, węgierskie koleje państwowe MÁV kontynuują odnowienie zrujnowanego parku wagonów i składów osobowych. Teoretycznie do 2013 roku tysiąc miliardów forintów przeznaczono na inwestycje kolejowe, czyli będzie z czego kupować.
 
Wkrótce nadejdą ostatnie egzemplarze z pierwszej serii składów Flirt wyprodukowanych przez szwajcarskiego producenta Stadler Busnagg AG, a już rozpisano przetarg na finansowanie następnej, opcjonalnej partii 30 składów –wczoraj oznajmiła dziennikarzom przedstawicielka dyrekcji generalnej MÁV Ágnes Matéczné-Németh. Ale to tylko początek, bo MÁV już rozważa kolejne zakupy.
Zamówiona zostanie także większa partia wagonów piętrowych, ale poprzedzi to sondaż wśród pasażerów, który jeszcze nie zakończono. Jak wiadomo, Bombardier jesienią ubiegłego roku zaprezentował dziennikarzom i publiczności swoje piętrusy, które przewędrowały całe Węgry, przejeżdżając te trasy, gdzie spodziewana jest ich eksploatacja. Na ten rok przewidywane są kolejne prezentacje. Zwycięży nie najtańszy wzorzec, a ten skład, który najbardziej spodoba się pasażerom, bo w końcu to oni będą zmuszeni dzień w dzień spędzać kilkanaście, czy kilkadziesiąt minut w tym pociągu.
 
Wymieniony zostanie także tabor pociągów IC i EC. MÁV planuje bowiem zakup 15 bardzo szybkich, wielofunkcyjnych składów osobowych, które będą mogły być zasilane nie tylko z węgierskiej trakcji 25kV prądu zmiennego, ale także austriackiej i niemieckiej 15kV prądu zmiennego, południowo francuskiej 1,5kV i polskiej 3kV prądu stałego. Do opracowania projektu już zabrano się, po czym nastąpi przegląd ofert kandydatów, a dopiero potem rozpisanie przetargu, lub zakup z pominięciem procedur przetargowych. Jedno jest pewne: oprócz wspomnianych już Flirtów, MÁV do końca tego dziesięciolecia kupi jeszcze ogółem 30 składów dla IC i EC, 30+30 podmiejskich składów piętrowych, oraz 15 dalekobieżnych pociągów EuroRegio. Przy tym odnowionych zostanie 50 szt. wagonów podmiejskich Bhv, wszystkie podmiejskie pociągi motorowe BDV, 185 wagonów osobowych IC trzeciej generacji oraz 20 wagonów restauracyjnych IC trzeciej generacji.
 
Właśnie biorąc pod uwagę swoje plany rozwojowe, MÁV w dniach 10-11 maja na terenie parku-muzeum kolejowego, urządziło międzynarodową konferencję z udziałem ponad dwustu fachowców –przedstawicieli bratnich kolei i producentów taboru kolejowego. Współorganizatorem jest Unia Europejskich Związków Inżynierów Kolejowych oraz Węgierskie Stowarzyszenie Naukowe Komunikacji. Jak podkreślił z-ca dyrektora generalnego MÁV dr. LászlóMosóczi —z Flirtów Stadlera, MÁV jest niezmiernie zadowolony i dlatego nic nie stoi na przeszkodzie dalszym zamówieniom. Ale MÁV nie zamierza uprzywilejować tylko jednego producenta i dlatego liczą na błyskawiczne przyjazdy prezentacyjne składów innych producentów, ażeby pasażerowie mogli zapoznać się z nimi i wyrazić swoją opinię na odpowiednich drukach ankietowych.

Obecnie oprócz wspomnianych trzydziestu Flirtów, na węgierskich trasach kolejowych kursują jeszcze 23 jednostki Desiro Siemensa oraz 10 Talentów Bombardiera. Koleje niemieckie systematycznie nadsyłają zakontraktowane używane, ale generalnie odnowione 300 wagonów osobowych, które do końca marca 2008 w pełnym komplecie będzie w ruchu. Obecnie brakuje jeszcze 80 wagonów z tej serii. Odnawiana jest także sieć torowa. Z 7800 kilometrowej sieci kolejowej, obecnie aż na jej 60%-tach są ograniczenia szybkości z powodu ich złego stanu. Proporcje starych, ponad 30-letnich i dlatego przestarzałych urządzeń zabezpieczenia ruchu są jeszcze gorsze: aż 80%! Dwie trzecie sieci trakcyjnej trzeba wymienić. Tylko 17% całej sieci jest dwutorowa i 35% zelektryfikowana —czyli i te proporcje trzeba radykalnie zmienić —podkreślił dyr. LászlóMosóczi. “W tym roku ceny biletów wzrosły średnio o 35%“–podkreślił z naciskiem dyrektor generalny MÁV István Heinczinger, dodając: „Jeżeli nie potrafimy tego zrównoważyć podniesieniem jakości podróyi —straciliśmy decydującą większość pasażerów!“A proces ten, niestety już jest widoczny… Zmianą będzie również to, że od 1 lipca rusza nowa kolej, zajmująca się przewozami osobowymi —MÁV Start S.A.