Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: Od grudnia na Węgrzech więcej praw dla podróżnych

inforail
08.09.2009 13:30

Jak pisze centralny dziennik węgierski Magyar Nemzet, w harmonii z unijnymi przepisami, na początku grudnia na Węgrzech wejdzie w życie cały szereg nowych przepisów prawnych chroniących prawa podróżnych na kolei –doniosła na piątkowej konferencji prasowej Krajowa Federacja Stowarzyszeń Ochrony Konsumentów (Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége –FEOSz). Ponieważ wraz z wejściem w życie wymogów jakościowych, zagraniczne towarzystwa kolejowe postanowiły podnieść swoje ceny, FEDOSz ze wzmożonym zainteresowaniem będzie śledziło wprowadzenie na Węgrzech unijnych przepisów dlatego, żeby ich kosztami nie obciążano podróżnych.
Przepisy obejmują także odpowiedzialność towarzystw kolejowych do płacenia odszkodowań. Szczególnie wzmożona odpowiedzialność ciąży na towarzystwie kolejowym wówczas, kiedy pasażer pociągu ulegnie wypadkowi podczas wsiadania czy wysiadania, jego bagaż ulegnie uszkodzeniu czy zniszczeniu z winy kolei, jak i wówczas, kiedy z powodu wypadnięcia rozkładowego kursu, spóźnienia lub opóźnienia połączenia, pasażer nie potrafi kontynuować swojej podróży koleją. W tym przypadku przyczyna jest zupełnie obojętna, kolej zawsze odpowiada za winę.
Na podstawie nowych przepisów należy umożliwić niepełnosprawnym bezbarierowe i bez dodatkowych kosztów korzystanie z komunikacji kolejowej: a więc przy pomocy odpowiedniej informacji wizualnej i dźwiękowej stworzyć również dla nich bezpieczne warunki podróży. O wiele surowsze przepisy będą dotyczyły także informowania pasażerów kolejowych. Przepisy te konkretnie określają zakres minimalnej informacji, którą należy zabezpieczyć dla pasażerów przed podróżą i podczas podróży, a więc między innymi o rozkładzie jazdy, o najszybszych możliwościach przejazdu, o umieszczeniu rowerów, o usługach dla pasażerów pierwszej i drugiej klasy, o formach składania skarg i zażaleń, oraz o minimalnych żądaniach higieny i czystości powietrza.