Budapeszt: Od 1 stycznia na liniach podmiejskich MÁV Start wspólny bilet z BKV
Jak informuje gazeta ekonomiczna Menedzsment Fórum, oraz agencja MTI i dziennik NET Hírlap – od 1 stycznia 2009 w Budapeszcie przestaną sprzedawać osobne abonamenty i bilety na sieć BKV, linii stołecznych i podbudapesztańskich MÁV Start, a także na Volánbusz. W miejsce ich sprzedawany będzie tylko i wyłącznie abonament połączony BKV-MÁV-Volánbusz, który istnieje już od kilku lat i jest o 10% droższy od abonamentu BKV.
Na sieci BKV istnieją już kasowniki wybijające dokładną datę, godzinę, minutę oraz miejsce kasowania. Takie same zamontowane zostaną w pociągach podmiejskich MÁV Start. Od tej chwili bilety liniowe staną się biletami przesiadkowymi i ponownie wprowadzone zostaną strefy przesiadania, które istniały w Buadpeszcie do końca lat sześćdziesiątych, ale będą to już strefy czasowe. Bilet kosztować będzie w zależności od ważności, na ile minut go wykupiono.
Jednocześnie obsługiwane przez BKV koleje podmiejskie BHÉV i pociągi podmiejskie MÁV Start kursować będą na wspólnych liniach. Uzależnione jest to od wprowadzenia dwusystemowych składów podmiejskich. Obecnie na czas remontu Północnego Mostu Kolejowego i przebudowy linii kolejowej MÁV nr 2 Budapeszt-Ostrzychom (Budapest –Esztergom) siemensowskie składy Desiro na stacji Budapeszt-Óbuda zjeżdżają z sieci MÁV i przy stacji Budapest-Kaszásdülő wjeżdżają na sieć BHÉV i torami kolei dojazdowej dojeżdżają do mostu Małgorzaty. Linia ta zostanie zachowana i pociągi podmiejskie MÁV Start z uniwersyteckiego miasteczka Piliscsaba, a później także z Ostrzychomia, dojeżdać będą na przemian do mostu Małgorzaty i do dworca Budapeszt Nyugati p.u.
Budapeszt na te cele wyda 929 milionów forintów, a budżet resortowy 1,8 miliardów forintów. Abonamenty pracownicze podrożeją o 7,9% i kosztować będą miesięcznie 8.900 forintów. Abonamenty studenckie, emeryckie i uczniowskie podrożeją o 50 forintów. Osoby, które ukończyły 65 rok życia i nie ukończyły 6 roku życia, niewidomi oraz inwalidzi wojenni i ich konwojenci w dalszym ciągu bezpłatnie mogą korzystać nie tylko ze środków komunikacji miejskiej.
Według planów, do 2011 r. udział ludności w kosztach eksploatacji stołecznych i podstołecznych linii MÁV, Volánbusz i BKV, z 1% wzrośnie do 3%.