TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Budapeszt: nowy minister komunikacji o kolei i przyszłości MÁV
Budapeszt: nowy minister komunikacji o kolei i przyszłości MÁV
inforail
05.05.2009 13:55
Budapeszt: nowy minister komunikacji o kolei i przyszłości MÁV
Węgierski dziennik ekonomiczny Napi Gazdaság publikuje obszerny wywiad z nowym ministrem komunikacji, łączności i energetyki Péterem Hönigiem. Oto fragmenty dotyczące kolei:
– Na co wystarczy rok pańskiej kadencji? Weźmy najpierw komunikację, a więc na przykład w jakiej formie dojdzie do obniżenia subwencji MÁV-u i jakiej wysokości będzie pomoc budżetowa. Co oznacza w programie rządowym regionalizacja jako cel i w jaki sposób dotyczy to finansowania, czy ewentualnie planują częściowe finansowanie samorządowe?
– Jestem zwolennikiem komunikacji masowej, która tylko wówczas działa dobrze, jeżeli wielu korzysta z niej. Na ubiegłotygodniowym posiedzeniu zarządu, w tym to duchu poprosiłem kierownictwo kolei MÁV, ażeby powiedzieli, co byłoby najbardziej optymalnym rozwiązaniem, jak należałoby przemyśleć zadania na przyszłość i ustalić koszty. Działalność MÁV kosztuje podatników wiele, ale względnie mało osób korzysta z jego usług i wpływy nawet nie osiągają pożądanego poziomu. Najlepiej byłoby, gdyby kolej działała zupełnie bez dotacji z własnych sił, ale na całym świecie nigdzie nie ma na to przykładu. Drugą krańcową sytuacją jest to, kiedy państwo we wszystko miesza się i równolegle z tym pokrywa straty. Obecnie jesteśmy w tej sytuacji i musimy z tego wybrnąć w dobrym kierunku. To kierownictwo MÁV powinno powiedzieć, w jaki sposób potrafimy najbardziej optymalnymi kosztami zabezpieczyć oczekiwania pasażerów, bo jest rzeczą nie do utrzymania to, że łożymy na to rocznie 200 miliardów. Przy usługach kolejowych spotykamy się z mnóstwem takich problemów, które można byłoby i trzeba zmienić bez kosztów, lepszą uwagą i bardziej jakościową pracą. Musi być czysto na kolei, trzeba starać się zebrać ceny za bilety, zważać na stan dworców, czyli położyć nacisk na jakościową komunikację. Są pasażerowie dwóch typów: jeden nie ma nic do wyboru oprócz komunikacji masowej, a drugi dlatego korzysta z kolei, bo jest to najlepsza alternatywa względem samochodu czy autobusu. Ale proporcje są nadzwyczaj złe. Sednem regionalizacji kolei byłoby to, że wymogi związane z koleją najbardziej znają osoby żyjące na miejscu, a więc to oni powinni to sprecyzować. Oni potrafią określić poziom koniecznych usług, ich jakość i potrafią udzielić rad na poszczególne rozwiązania. Szczególnie pobudzająco to działa, jeżeli oni sami muszą coś dołożyć do dodatkowych kosztów.
– Jeżeli minister ma tak złą opinię o usługach MÁV, to czego oczekuje od zarządu firmy?
– Na posiedzeniu zarządu zapytałem się: o ile inna będzie sytuacja za jeden miesiąc, ale widocznie do tego nie przygotowali się, więc nie potrafili na to odpowiedzieć. Mam nadzieję, że proces ruszy i wówczas powrócimy do tego za miesiąc. W międzyczasie będzie można uczynić wiele maleńkich kroków, które już z dnia na dzień poprawią samopoczucie podróżnych, stworzą swojego rodzaju ludzki nastrój. A co jest rzeczą zasadniczą, wszystko to nic nie kosztuje, potrzebna jest raczej uwaga ze strony zarówno kierownictwa jak i pozostałych pracowników.
– Podstawowym zagadnieniem komunikacji masowej jest również cena, ale należy także mówić o wprowadzeniu biletu elektronicznego. Skąd Pan myśli, że można to obecnie wprowadzić, podczas kiedy dotychczasowe próby kończyły się fiaskiem? W jaki sposób zmienione zostaną ulgi przejazdowe?
– Przygotowanie się do wprowadzenia rozwiązań elektronicznych wymaga bardzo poważnych przygotowań. Procesy ponownie uruchomimy i chcielibyśmy dopiąć przynajmniej do takiego stanu, że gotowe jest do wprowadzenia. Ale przy bilecie elektronicznym jest to sprawa bardziej zawiła. Widzieliśmy wiele studiów, ale do urzeczywistnienia ich nie dojdzie w ciągu jednego roku. Tak więc obecnie nie na to będziemy kierować naszą energię. Ceny i ulgi przejazdowe są bardzo czułym terenem. We wielu przypadkach rozchodzi się o prawa nabyte przez dziesięciolecia, z których część jest umotywowana a część nie. Obecnie znajdujemy się w trakcie precyzowania podstawowych zasad, a zmiany nie powinny przynieść ani dodatkowe koszty, ani spadek wpływów. Ale jest rzeczą nie do utrzymania, że mniej niż 40% pasażerów płaci pełny bilet a pozostali korzystają z najróżniejszych ulg.
– Pan wcześniej przeprowadził prywatyzację linii lotniczych MÁLÉV i zakładów meatlurgicznych Dunaferr w Dunaújváros. Czy planuje pan coś podobnego w komunikacji (MÁV, towarzystwa Volán)?
– Była mowa o zagadnieniu prywatyzacji, kiedy poproszono mnie o objęcie fotelu ministra, ale nie ma na to ani czasu ani zamiaru. Musimy raczej ruszyć w kierunku bardziej ekonomiczniejszej działalności.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024