Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Budapeszt: Modernizacja z dobudową drugiego toru Budapeszt-Szombathely

inforail
13.11.2008 14:11

Pociąg MAV Start z wagonami pochodzącymi z DB. Fot. Roland von Bagratuni

Jak informują agencje MTI i Gondola, rząd węgierski przyjął uchwałę o gruntownej modernizacji linii kolejowej nr 30a między dworcem kolejowym Budapeszt Kelenföld i Székesfehérvár oraz linii nr 20 między Székesfehérvár i Boba. W interesie jak najszybszego rozpoczęcia prac, jeszcze w tym miesiącu wyślą do Brukseli dokumentację. Inwestycja ta pochłonie 119 miliardów forintów, z czego 101,3 miliardy wyniosłaby pomoc unijna.
Na najruchliwszej węgierskiej linii kolejowej 30a między Budapesztem i odległą od niej o 24 km miejscowością Tárnok zbudowany zostanie trzeci tor. Stąd bowiem rozchodzą się linia 40 w kierunku na Pécs, Kaposvár i przejście graniczne w Gyékényes oraz linie 20, 29 i 30 w kierunku na Balaton, Murakeresztur, Tapolca, Hodoš, oraz na Veszprém-Boba-Szombathely. W dalszej perspektywie trzeci tor przedłużony zostanie do odległego od Budapesztu o 67 km Székesfehérvár.
Licząca 169 km linia kolejowa nr 20 Székesfehérvár-Veszprém-Boba-Szombathely wprawdzie jest zelektryfikowana, ale jest jednotorowa, wije się przez góry Bakony i posiada bardzo kiepskie torowisko. Zostanie ona wyposażona w drugi tor i wyprostowana. Nie zadecydowano jeszcze, czy w liczącym ponad 70 tys. mieszkańców i intensywnie rozwijającym się malowniczym mieście Veszprém dworzec kolejowy przeniosą w głąb miasta. Dzisiaj dworzec leży na samym jego skraju. Jeszcze za czasów komuny, do centrum i nad odległy stąd o 15 km Balaton, można było dojechać stąd koleją, ale linię tą skasowano.
Do inwestycji należy zbudowanie wielu wiaduktów w interesie rozdzielenia ruchu kolejowego i drogowego, np. w Velence i Kápolnásnyék. Po przebudowie, do Tárnok pociągi będą mogły pędzić z szybkością 160 km na godzinę, co o 21 minut skróci bieg pociągów Intercity. Na odcinku Budapeszt-Tárnok 17 tys. pasażerów dziennie korzysta z kolei na dojazd do pracy. Po przebudowie linii 20, z odległego od Budapesztu o 112 km Veszprém, zamiast obecnych dwóch godzin, dojechać będzie można w ciągu godziny.