Budapeszt: MÁV zamierza zamknąć ZNTK w Szolnok i Dunakeszi
Jak informują agencje Gondola oraz MTI, firma-córka węgierskich kolei państwowych Magyar Államvasútak –MÁV Gépészet w ramach „racjonalizacji”zamknie największe stołeczne ZNTK: Északi Járműjavítów Dunakeszi, przez co miejsce pracy 338 kolejarzy ulegnie likwidacji. O fakcie tym we wtorek konsultował się pracodawca ze związkami. Największy węgierski kolejowy związek zawodowy: VDSzSz po fakcie tym natychmiast wniósł swoje zastrzeżenie przeciwko pomysłowi. Zdaniem VDSzSz pracodawca nie spełnił swoich obietnic udzielonych podczas wcześniejszych negocjacji, a mianowicie: dla każdego jednego pracownika gwarantuje dalsze zatrudnienie w innych ZNTK. W swoim komunikacie prasowym VDSzSz podkreślił, że najpierw kierownictwo MÁV Gépészet powinno zostać zwolnione, bo to ich „zasługa“, że ZNTK Északi Járműjavítóstało się ofiarą afery nieruchomościowej. VDSzSz w żaden inny sposób nie potrafi wytłumaczyć absurdalnego faktu destrukcyjnego podejścia pracodawcy do zamknięcia dobrze prosperujących zakładów naprawczych. Techniczny z-ca dyrektora generalnego MÁV Gépészet József Dián na pytanie korespondenta MTI powiedział, że zamknięcie ZNTK Északi Járműjavítów Dunakeszi pod Budapesztem oraz Szolnoki Járműjavítów Szolnoku konieczne jest, ponieważ obydwa wykorzystują zaledwie 25-30% swojej faktycznej mocy przerobowej, nie posiadają zamówień na przyszły rok a ich utrzymanie rocznie kosztuje 1,1 mld forintów. Jak podkreślił: ponad 700 pracownikom zaoferowano zatrudnienie w innych zakładach, ale tylko 338-iu zadeklarowało przejście do nich. Odnośnie zarzutów dotyczących „afery nieruchomościowej“Dian podkreślił, że MÁV Gépészet jedynie arenduje te tereny od holdingu MÁV i dlatego nic wspólnego nie ma z dalszymi losami nieruchomości.