Budapeszt: MÁV kupuje wielosystemowe elektrowozy Bombardiera
Według informacji centralnego dziennika Magyar Hírlap, oraz ekonomicznej gazety Menedzsment Fórum, komisja nadzorcza węgierskich kolei państwowych MÁV zatwierdziła projekt zakupu 25 wielosystemowych elektrowozów kanadyjsko-niemieckiej firmy Bombardier. MÁV jeszcze w 2007 r. ogłosił przetarg na zakup 25 + 25 wielosystemowych elektrowozów zdolnych do poruszania się na węgiersko-chorwacko-słowacko-rumuńskiej trakcji 25 kV 50 Hz~, na niemiecko-austriackiej 15 kV 16,7Hz~ oraz na polskiej i czeskiej 3kV=. Najdogodniejszą ofertę złożył Bombardier, a oferty Siemens i Alstom odrzucono.
MÁV początkowo na marzec planował podpisanie kontraktu, ale ponieważ resort kierowany był przez przedstawiciela partii SzDSz, która wystąpiła z rządu, rozmowy w tej sprawie przeciągnęły się. MÁV bardzo potrzebuje te elektrowozy, bowiem oprócz kilkunastu Taurusów Siemensa, cały park elektrowozów złożony jest z przestarzałych już jednosystemowych Ganzów, zdolnych korzystać li tylko z węgierskiego napięcia trakcyjnego 25kV 50Hz prądu zmiennego. Z tego jeszcze w tym roku aż 56 elektrowozów trzeba będzie wyremontować.
MÁV potrzebuje nowe elektrowozy zarówno do obsługi międzynarodowych linii IC i EC, jak i własnych krajowych linii pasażerskich, a także na pociąg składów towarowych. Chociaż MÁV Cargo sprzedano konsorcjum RCA –GySEV/ROeEE, ale firma-córka MÁV Trakció, zajmująca się dotychczas tylko eksploatacją trakcji i urządzeń pociągowych, niedawno otrzymała licencję na towarową działalność przewozową. Zdobycie jej było ważne dlatego, bo w przeciwnym wypadku zupełnie straciłaby swoją licencję.