Budapeszt: Likwidacje bocznych linii spowodują zmniejszenie dochodów
Jak podaje telewizja informacyjna Hír TV, w związku z kolejnym zamknięciem 33 trzeciorzędnych linii kolejowych, ulegną znacznemu zmniejszeniu dochody firmy-córki MÁV –MÁV Gépészet w związku ze spadkiem zamówień na remonty lokomotyw. Bowiem najbardziej cierpiąca z tego powodu firma-córka MÁV zajmująca się przewozami osobowymi –MÁV Start jest największym klientem MÁV Gépészet. Naprawy lokomotyw w 2008 roku przez MÁV Gépészet wykonywane są w ZNTK Szolnok i Kőbánya-północ. Jednakże ta ostatnia została już zamknięta, a z 900 pracowników, 200 otrzymało pracę w Szolnok, natomiast losy 350 osób w dalszym ciągu nie są jasne.
’Rozumiem, że nie potrafią rozwiązać dalszego zatrudnienia około 350 osób, czy też sami zainteresowani ludzie nie chcą rozwiązania, lub zamiast tego chcą pójść na emeryturę przez normalne wypowiedzenie lub też na wczesną emeryturę ’ – powiedział Imre Mandoki, sekretarz miejscowej organizacji związkowej Vasútasok Szakszervezete.
’Poprzez zwiększenie efektywności pracy szykujemy się do przyjmowania większej ilości zamówień spoza MÁV i chcemy pracować dla kontrahentów zagranicznych ’ – powiedział György Záránd – dyrektor generalny kolei MÁV Gépészet. 'W skrajnej ostateczności może zdarzyć się, że należy jeszcze bardziej zaciągnąć pasek spodni, mogą być dokonane jeszcze większe racjonalizacje stanu osobowego, czyli i do czegoś takiego może dojść“–dodał dyr.Záránd.
W ramach reorganizacji MÁV, rząd chce sprzedać te elementy majątkowe kolei, które tylko pośrednio służą transportowi publicznemu. Mowa jest o różnych nieruchomościach, budynkach – powiedział resortowy sekretarz stanu Lajos Csépi. Lajos Csépi powiedział, że przygotowanie odpowiednich umów między tymi dwiema instytucjami jest już w trakcie, i Narodowa Agencja Majątku Węgier (Magyar Nemzeti Vagyonkezelő) zadecyduje o sposobie wykorzystania tych środków w przyszłości.