Budapeszt: Kontrakt MÁV Trakció na leasing lokomotyw dla MÁV Cargo
Według informacji gazety ekonomicznej ProfitLine, firma-córka węgierskich kolei państwowych Magyar Államvasútak (MÁV) –MÁV Trakció(MÁV Tr) obsługująca większość węgierskiego parku lokomotywowego oraz kolej towarowa MÁV Cargo (MÁVC) we wtorek podpisały średniofalowy kontrakt o usługi trakcyjne dla składów towarowych MÁVC przez elektrowozy i lokomotywy spalinowe MÁV Tr. Dokument ważny do 31 grudnia 2011 podpisał dyrektor generalny MÁV Tr Imre Márkus oraz prezes-dyrektor generalny MÁVC Imre Kovács.
Według kontraktu MÁVC oczekuje od MÁV Tr rocznej wydajności pociągowej 8,5 mln km, a od 1 lipca do końca grudnia tego roku 5,8 mln km. Podpisany kontrakt posiada opcję na rok 2012 o ile MÁVC będzie zadowolony ze świadczonych usług. Zdaniem Imre Márkusa nie będzie żadnych problemów z dotrzymaniem kontraktu, bowiem strony wstępnie bardzo głęboko przeanalizowały wszelkie możliwości usługodawcy. Przy podpisywaniu kontraktu, w sprawie jakości usług Márkus podkreślił, że w przypadku kolei, za jakość odpowiada wiele czynników, bowiem za stan torowiska czy przetrzymywanie pociągów pod semaforami MÁV Tr odpowiadać nie może, bo leży to w gestii zupełnie innych firm kolejowych. Ale zależy także od organizacji składów przez MÁVC.
Na węgierskim rynku MÁVC potrzebuje dziennie 200-220 lokomotyw, tymczasem bezwzględny priorytet w przydziale lokomotyw posiadają przewozy osobowe MÁV Start i przez to możliwości MÁV Tr nie zawsze spotykają się. Jak podkreśliła rozgłośnia radiowa Gazdasági Rádió, MÁVC z tego to powodu kupuje własny park nowoczesnych wielosystemowych elektrowozów, ale MÁV Tr również wzbogaci się o nie po nadejściu zakontraktowanych już TRAXów.
Imre Kovács przyznał się do faktu, że po prywatyzacji MÁVC jasno i wyraźnie okazało się, że poszczególne firmy kolejowe na Węgrzech w jaki sposób są od siebie uzależnione, a szczególnie dotyczy to najważniejszych partnerów, w tym MÁV Tr oraz MÁVC. W interesie pogłębienia jakości usług myślą o głębszym partnerstwie z MÁV Tr. Parafujący umowę dyrektor generalny holdingu MÁV István Heinczinger podkreślił, że kontrakt dla obu stron odzwierciedla odpowiedni stosunek cena –wartość.