Budapeszt: Koleją na lotnisko
Będzie wreszcie stała komunikacja kolejowa z centrum stolicy do dworca lotniczego Budapest-Ferihegy Airport — pisze prasa węgierska. Otóż na kanwie przebudowy i modernizacji linii kolejowej Budapest-Vecsés-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza, z pieniędzy unijnych (ISPA) koleje MÁV kosztem 21,3 millionów euro przebuduje trasę od dworca
kolejowego Budapest-Ferencváros do podbudapeszteńskiego miasta Vecsés i przy wejściu do dw.lotniczego Ferihegy-1 zbudowana będzie nowa stacja kolejowa w miejsce likwidowanej stacji Budapest-Szemeretelep. Nowa stacja nazywać się będzie Budapest-Ferihegy. Nowością tego projektu jest to, że pociągi odchodzić będą do dw.lotniczego Ferihegy nie z dworca Budapest Keleti pályaudvar jak to wcześniej projektowano, a z dworca Budapest-Ferencváros. (Mówi się o tym, że kilaknaście metrów stąd, nad brzegiem Dunaju, w pobilżu nowego Teatru Narodowego (Nemzeti Színház) wkrótce zbudowane zostanie centrum rządowe, do którego przeniesione zostaną prawie wszystkie budynki rządowe, a obecne budynki ministerstw zostaną sprzedane.) Wykonawcą będzie zwycięzca przetargu — firma Colas S.A. — oznajmił jeden z dyrektorów naczelnych MÁV inż. LászlóMosóczi. Niezależnie od tego trwają już prace projektowo-przygotowawcze innej linii kolejowej na lotnisko: na trasie dw. Kolejowy Budapest Keleti — dw.lotniczy Ferihegy-2. Która od dworca kolejowego Budapest-Rákos pobiegnie w tunelu pod ziemią, pod pasami startowymi lotniska. Według planów resortowych cena jednego biletu na pociągu lotniskowym wyniesie tysiąc forintów, a 120-miejscowe pociągi kursować będą co najmniej z częstotliwością piętnastominutową. Przy 40-procentowym wykorzystaniu, pociągi te będą zero saldowe. Budowę aż dwóch lotniskowych linii kolejowych motywuje fakt, że w minionym roku ilość pasażerów, którzy przewinęli się przez dw.lotniczy Ferihegy, wzrosła o 6% i osiągnęła liczbę 8,3 miliony osób. Koszty nowej ekspressowej lini kolejowej Budapest Keleti — dw.lotniczy Ferihegy-2 według planów rządowych wyniosą 30-40 miliardów forintów, co w pełni
opłacalne będzie przy ruchu 10 milionów pasażerów rocznie. Przed rozpocząciem inwestycji, MÁV musi zdobyć osiemnaście najróżniejszych zezwoleń i to jest jednym z powodów przeciągania się terminu rozpoczęcia budowy. Pociągi na trasie dw. kolejowy Budapest-Ferencváros—dw.lotniczy Ferhegy-1 będą jeździć już od wiosny 2007 roku. W interesie łatwego przejścia z pociągu do dworca lotniczego, nad bardzo ruchliwą szosą państwową nr. 4 (Budapeszt—Szolnok—Debreczyn—Nyíregyháza—Záhony oraz Szolnok—Biharkeresztes) buduje się już kładkę dla pieszych. Natomiast nie ma informacji o tym, czy zamontują tu schody ruchome, co umotywowane byłoby tym, że większość pasażerów lotniczych podróżuje z kilkoma pokaźnymi walizkami.