Budapeszt: Inwestycje kolejowe ze źródeł unijnych
Jak informuje dziennik Magyar Hírlap, węgierska Narodowa Agencja Rozwoju (Nemzeti Fejlesztési Ügynökség) wysłała do Brukseli projekty inwestycji komunikacyjnych. Najważniejszym projektem spośród nich jest gruntowna przebudowa i rozbudowa na dwutorową włącznie z elektryfikacją dwóch linii węgiersko-austriackich kolei Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút/Raab-Oedenburg-Ebenfurther Eisebahnen/Raaberbahn (GySEV-ROeEE) –62 -kilometrowej linii nr. 15 Sopron/Ödenburg – Szombathely oraz 54 -kilometrowej linii nr. 21 Szombathely – Szentgotthárd.
Linia ta ma bardzo ważne znaczenie dla Austriaków, gdyż ÖBB tędy będzie posyłało swoje pociągi z Wiednia do Grazu zamiast linią nr. 500 Wien – Mürzzuschlag (119 km) oraz nr. 501 Mürzzuschlag-Graz (95 km) prowadzącą przez wzniesienie Semmering (w sumie: 214 km), gdzie mimo podłączenia do składów dwóch-trzech elektrowozów, przejazd jest bardzo wolny i trudny. Wprawdzie trasa przez Węgry jest o 60 km dłuższa (linia nr. 511 ÖBB Wien – Ebenfurth 43 km, linia nr. 512 GySEV/ROeEE Ebenfurth – Sopron/Ödenburg 33 km, linia nr. 15 GySEV-ROeEE Sopron/Ödenburg – Szombathely 62 km, linia nr 21 GySEV-ROeEE Szombathely – Szentgotthárd 54 km i linia nr 530 ÖBB Szentgotthárd – Graz 82 km – w sumie 274 km) ale za to prowadzi w miarę płaskim terenem”.
Dalsze projekty wysłane do Brukseli to modernizacja 67 -kilometrowej linii kolejowej MÁV nr. 30a Budapeszt-Kelenföld – Székesfehérvár. Na linii 30a, której budowa kosztować będzie 126 miliardów forintów, na 19 -kilometrowym odcinku Budapest-Kelenföld pu – Tárnok budowany jest drugi tor.
Budowa nowoczesnych kolejowych urządzeń zabezpieczenia ruchu pochłania 1/3 -ą wszelkich kosztów. Linia podmiejska Budapeszt – Székesfehérvár, obsługująca także ruch dalekobieżny do Peczu (Pécs), Bezprymu (Veszprém) i Szombathely, do Siófok i Nagykanizsa oraz do Balatonfüred, Tapolca i Keszthely jest obecnie najruchliwszą linią kolejową nie tylko Węgier, ale i całego regionu i z powodu wzmożonego ruchu podmiejskiego, bardzo często zatyka się. Właśnie dlatego w dalszej perspektywie między Budapesztem i Székesfehérvár przewiduje się oddzielenie ruchu podmiejskiego od dalekobieżnego przez dobudowę dalszych torów. Według informacji uzyskanych przez redakcję Magyar Hírlap, Bruksela jeszcze w tym kwartale rozpatrzy wspomniane projekty.