Budapeszt: GySEV/ROeEE modernizują linię Wiedeń – Szombathely – Graz
Jak informuje centralny dziennik węgierski Magyar Hírlap oraz stacja telewizyjna Echo TV, węgiersko-austriackie koleje Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút/Raab-Oedenburg-Ebenfurther Eisebahnen (GySEV/ROeEE) przy poparciu rządu węgierskiego i austriackiego wygrały unijny konkurs, dzięki któremu zabezpieczono finansowanie przejętej od MÁV, zelektryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej nr 15/21 Sopron – Szombathely – Szentgotthárd, która znacznie ułatwi komunikację kolejową między Wiedniem i Grazem – oznajmił dyrektor generalny GySEV/ROeEE András Szabó.
Jak wiadomo, na obecnej trasie nr 501 Wiedeń – Wiener Neustadt – Semmering – Graz pociągi tracą wiele godzin i energii na pokonanie wzniesienia w Semmering. Przez Szombathely trasa kolejowa cały czas prowadzi równiną. Trasą tą pojadą nie tylko pociągi towarowe ÖBB ale także IC, EN i EC. 85% inwestycji finansują źródła unijne, a 15% – 7 mld forintów państwa austriackie i węgierskie.
Dyrektor generalny András Szabóoznajmił także, że GySEV/ROeEE gotów jest przejąć od MÁV dalsze linie kolejowe w Zachodnich Węgrzech. Zdaniem specjalistów są to: nr 1/16 Rajka – Hegyeshalom – Csorna – Szombathely, nr 10 Győr – Pápa – Celldömölk, nr 11 Győr – Veszprém, nr 17 Szombathely – Nagykanizsa, nr 18 Szombathely – Kőszeg – Sopron, nr 22 Körmend – Zalalövő oraz nr 23 Zalaegerszeg – Lenti. Na terenie Węgier sieć GySEV/ROeEE powiększyłaby się o około 1500 km.
Oczywiście w tym przypadku ÖBB również powinna przekazać odpowiednią ilość swoich linii we Wschodniej Austrii. Mogą to być linie nr 730 Wulkaprodesdorf – Parndorf Ort, nr 520 Wiener Neustadt – Oberwart, nr 510 Wiedeń – Ebenfurth – Wiener Neustadt, nr 530 Fehring – Wiener Neustadt, oraz nr 530 Graz – Szentgotthard.