Budapeszt: Czy zagrożone linie lokalne przejdą do GYSEV/ROeEE?
Sprawa sprzedaży MÁV Cargo konsorcjum złożonemu z austriackich kolei towarowych Rail Cargo Ausztria (RCA) oraz węgiersko-austriackich kolei Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút/Raab-Oedenburg-Ebenfurther Eisebahnen (GYSEV/ROeEE) staje się coraz bardziej skomplikowana – pisze gazeta Népszabadság. Otóż według kontraktu, GYSEV/ROeEE zdobyło 1/3-ą własności MÁV Cargo o wartości 26 mld forintów (ok 108 mln euro), a do tego współwłaściciel węgiersko-austriackiej kolei: rząd węgierski musi głęboko sięgnąć do kieszeni i podnieść kapitał zakładowy GYSEV/ROeEE i opłacić przypadającą na GYSEV/ROeEE wspomnianą sumę kupna MÁV Cargo!
Zdaniem niezależnych obserwatorów, kapitał zakładowy GYSEV/ROeEE rząd może podnieść poprzez przekazanie na własność tej kolei dalszych linii kolejowych na zachodzie Węgier. Są to przede wszystkim linie skazane na kasację: Hegyeshalom-Szombathely, Szombathely-Zalaszentiván-Nagykanizsa, Szombathely-Kőszeg, Sopron-granica państwowa, Csorna-Pápa, Győr-Pápa oraz Körmend-Zalalövő. To samo powinno uczynić austriackie koleje ÖBB i przekazać GYSEV/ROeEE kilka przechodzących na Węgry linii na wschodzie Austrii. Sprawa sprzedaży MÁV Cargo jest o tyle skomplikowana, że Rada Europejska musi jeszcze zatwierdzić całą transakcję, co do jesieni powinno nastąpić.