Budapeszt: Czy Budapeszt doczeka się SKM

inforail
22.01.2008 13:57
Jak piszą agencje MTI oraz Hírextra i centralny dziennik Magyar Nemzet —przyszedł czas na zbudowanie na terenie Budapesztu systemu SKM typu S-bahn (SKM). Kierownik jednej z najpoważniejszych światowych biur projektowych kolei Lajos Virág w wywiadzie dla gazety Magyar Nemzet podkreślił, że należy spieszyć się z budową, póki jeszcze konieczne do tego nieruchomości MÁV są w rękach państwa. Przy współudziale bardzo wielu światowej sławy rodzimych i zagranicznych inżynierów kolejnictwa, wykonali oni projekt rozwoju infrastruktury MÁV dla nowych celów.
Zamiast dotychczasowego promienistego systemu linii kolejowych, kończących się w ślepych dworcach, należy stworzyć system linii kolejowych, które zewsząd będą osiągalne podmiejskimi pociągami i będą przepustowe a nie ślepo kończące się. Zdaniem dyr Virága, nowy budapeszteński dworzec główny należałoby zbudować na miejscu dworca Budapeszt-Ferencváros, gdzie przybywałyby wszystkie pociągi dalekobieżne i tu przesiadaliby się pasażerowie na pociągi poszczególnych linii S-bahn, której on nazywa „expressową siecią metra“.
Zdaniem innych fachowców, nowy dworzec główny stolicy Węgier powinien raczej znaleźć się pod ziemią na placu Deáka, w samym śródmieściu i powinien być połączony tunelami z dworcami Déli, Kelenföldi, Nyugati, Keleti, Rákosrendező, Ferencváros i Kőbánya-Kispest. Usytuowanie dw. głównego gdzie indziej przysporzyłoby pasażerom nowych kłopotów przesiadkowych. Dw. Ferencváros leży z dala od centrum, zupełnie na uboczu, a na dodatek wszystkiego od tramwaju trzeba pół przystanku iść pieszo, czyli jest to pomysł nierealny.