Budapeszt: Czy BHÉV zostaną włączone w holding MÁV?
Niewątpliwie największą sensacją miesiąca jest informacja opublikowana przez gazetę ekonomiczną Világgazdaság oraz podana przez agencję MTI i radio Klubrádió. Nadburmistrz Budapesztu Gábor Demszky jeszcze w tym tygodniu rozpocznie konsultacje z ministrem gospodarki i komunikacji Csabą Kákosy o szczegółach przejęcia od budapeszteńskich zakładów komunikacyjnych Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) budapeszteńskiej kolei dojazdowej Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) przez koleje państwowe Magyar Államvasútak (MÁV).
W sprawie tej nadburmistrz Demszky „zamienił już kilka słów z ministrem Kákosym“. Decyzja związana jest z państwowym dotowaniem BKV, który nagromadził wielomiliardowy dług. Sytuację finansową BKV chciano poprawić poprzez przerzedzenie lub likwidację wielu, również cieszących się dużą popularnością linii tramwajowych, trolejbusowych i autobusowych, co wywołało olbrzymi skandal i falę protestów nie tylko ludności, ale także kierownictwa poszczególnych zainteresowanych dzielnic.
Przed drugą wojną światową BHÉV było samodzielną koleją-filialną MÁV, dopiero komuna przyłączyła ją do BKV po połączeniu przedsiębiorstw komunikacji tramwajowej i autobusowej w jedną firmę. Wówczas podstołeczne koleje dojazdowe posiadały 10 linii, łączących Budapeszt z Szentendre, Óbuda, Nagytétény, Budaőrs, Csepel, Ráckeve, Rákosszentmihály, Csömör, Gödöllő, oraz Taksony z Szigetszentmiklós o ogólnej długości ok.150 km i przeważnie jednotorowe. Obecnie BHÉV posiada 5 linii o ogólnej długości 100 km. Wszystkie są już zelektryfikowane i dwutorowe. W przeciwieństwie do trakcji kolejowej o napięciu 25kV 50Hz~, trakcja BKV posiada napięcie 1kV prądu stałego.
Zmiana właściciela może przynieść korzyści pasażerom, którzy taniej będą mogli jeździć poza Budapesztem. Ostatnio właśnie to wywołało poważny skandal, że emeryci, którzy nie ukończyli 65 roku życia, zamiast ulgowych abonamentów zmuszeni zostali do kupna abonamentów za połowę ceny. Jak wiadomo: emeryci, którzy ukończyli 65 rok życia mogą bezpłatnie korzystać ze środków komunikacji publicznej na terenie całych Węgier, ale ulgi posiadają tylko na kolei MÁV.