Budapeszt: Coraz droższa benzyna spowodowała powrót autokuszetek

inforail
11.06.2008 12:17

Jak informuje gazeta Népszabadság, MÁV Start wznowi pociągi samochodowe, które kilka lat temu skasowano ze względu na niskie zainteresowanie nimi. Już w tegorocznym sezonie letnim MÁV Start chciał uruchomić z Budapesztu nowy IC z doczepionymi wagonami dla samochodów osobowych do Salonik, ale z powodu oporów jednego z przydrożnych towarzystw kolejowych, zrezygnowano z tego. Nad uruchomieniem takich pociągów zastanawiają się także koleje GySEV/ROeEE, np. na linii Katowice-Bratysława-Sopron-/Monachium-Wiedeń-Sopron-Szombathely-Keszthely-Siófok dla wczasowiczów udających się nad Balaton.
MÁV Start uczyni wszystko, ażeby pociągi takie znów pojawiły się. Zainteresowanie nimi może wzrosnąć z powodu stałego drożenia benzyny, której cena dochodzi już do krytycznego pułapu. Kiedyś z dworca Budapeszt Keleti odchodziły takie pociągi, ale zlikwidowano je, bo coraz więcej pasażerów przesiadało się na samoloty. Ale koszty eksploatacji samolotów rosną jeszcze szybciej, podczas kiedy szybkość pociągów wzrasta. Innymi słowami: na krótszych trasach lotnictwo wkrótce zupełnie straci swoich pasażerów, daje się to szczególnie dobrze zaobserwować tam, gdzie pojawiają się coraz to nowsze linie dużych prędkości.
Ponieważ jazda pociągiem sypialnym z doczepionymi autokuszetkami jest bardzo wygodna, gdyż kierowca do celu przyjeżdża wypoczęty – MÁV Start rozpoczął konsultacje z innymi kolejami w interesie wznowienia lub uruchomienia takich linii od przyszłorocznego rozkładu począwszy. Zdaniem fachowców, takimi trasami mogą być: Ystad-Szczecin-Poznań-Wrocław-Brno-Wiedeń-Budapeszt, Monachium-Wiedeń-Budapeszt, Gdynia-Warszawa-Budapeszt, Rijeka-Budapeszt, Bukareszt-Budapeszt, czy Kraków-Koszyce-Budapeszt.