Budapeszt: Ciężka sytuacja finansowa MÁV

inforail
10.03.2008 14:23

Jak informuje węgierski centralny dziennik Magyar Hírlap, węgierskie koleje MÁV „pozostaną w spirali długów“. Chociaż dzięki dodatkowym dotacjom państwowym jako-tako udało się wreszcie uporządkować długi MÁV – pisze Magyar Hírlap, ale zadłużanie się kolei jest jednak kontynuowane. „Od czasu do czasu potrzebne jest koło ratunkowe państwa do tego, ażeby nie doszło do finansowego kolapsu MÁV“- twierdzi autor obszernego artykułu, kol. red. Gábor Putsay

Jako jedną z przyczyn tragicznej sytuacji finansowej MÁV, Magyar Hírlap wymienia fakt niedostatecznej oceny wartości świadczonych przez kolej usług publicznych i w ślad za tym płacenia przez państwo zbyt małych subwencji. Dzięki takowej działalności, w minionych sześciu latach, do końca 2006 roku MÁV praktycznie stracił cały swój kapitał. Doprowadziło to do tego, że notowany kapitał MÁV trzeba było obniżyć z 208 miliardów forintów do 20 miliardów!

Nader przykrą sytuację gospodarczą MÁV w ubiegłym roku udało się jednak przywrócić do normy dzięki nadzwyczajnej dotacji państwowej w wysokości 174 miliardów forintów (niecałe 3 mld złotych), ale w następnych latach państwo dalej na pewno nie pomoże.

MÁV Cargo sprzedano pod koniec ubiegłego roku za 102,5 mld forintów, ale pieniądze te jeszcze nie wpłynęły do kasy kolei dlatego, że sprawa leży w Brukseli przed Komisją Europejską, która bada, czy poprzez zakup MÁV Cargo, ÖBB-RCA nie naruszyła czasami przepisów antymonopolowych. Jak pieniądze te wreszcie wpłyną, około 70 mld forintów (ponad 1 mld zł) z tej sumy MÁV obróci na spłatę długów.

Ale te 70 miliardów wcale nie oznacza całkowitej likwidacji długów, bowiem MÁV Start swoją działalnością tylko w tym roku wyprodukuje około 40-50 mld forintów długów. Dotychczas niedobory wynikłe z działalności pasażerskiej, MÁV w zasadzie spłacał z zysków uzyskanych z przewozów towarowych. Ale w tym roku ta rubryka wpływów nagle bezpowrotnie znikła. Prowadzi to do dalszej wyprzedaży majątku kolei, przede wszystkim nieruchomości, a w tym przede wszystkim cennych secesyjnych budynków biurowych w śródmieściu Budapesztu i innych miastach, oraz różnych terenów dworcowych.