Brno: Elektryfikacja Brno – Jihlava
Linia kolejowa numer 240 łącząca Brno z Jihlawą ma zostać zelektryfikowana na odcinku Brno –Rapotice. Elektryfikacja jest częścią procesu kompleksowej modernizacji linii, która ma zająć cztery lata i doprowadzić do zwiększenia prędkości z obecnych 60 km na godzinę do docelowych 120 km/h. Dodatkowo między Střelicemi a Zastávkou u Brna ma zostać przebudowana na dwutorową. Prace budowlane miałyby zostać rozpoczęte w lecie 2010 roku, a zakończone w połowie 2012 roku. Linia ta zostanie zelektryfikowana prądem przemiennym 25 kV 50 Hz.
Oprócz tego na południu Morawy postępuje elektryfikacja odcinka między Znojmem a Šatovem, które jest częścią elektryfikacji linii Znojmo – Retz –(Wiedeń). Ciekawostką jest tutaj zastosowanie austriackiego napięcia 15 kV 16,7 Hz. Taki krok został podjęty z dwóch przyczyn. Po pierwsze odcinek ten obsługują koleje austriackie OeBB, które były zainteresowane zastąpieniem trakcji spalinowej poprzez elektryczną. Dodatkowo przewoźnik ten był zainteresowany zastosowaniem austriackiego napięcia, aby móc stosować elektrowozy jednosystemowe. Ponieważ do Znojma nie doprowadzono elektryfikacji od strony Czech, więc SŽDC zdecydowało się na elektryfikację szlaku właśnie takim napięciem. Prace te mają zostać zakończone w tym roku, a koszt modernizacji oszacowano na 1,2 miliarda koron czeskich. Częścią tej modernizacji jest również wymiana mostu o długości przeszło 200 metrów.
Źródło: Opracowane na podstawie www.zelpage.cz