Brno: Czy miasto będzie miało dwa dworce kolejowe?
Czesi postępują nad modernizacją swoich szlaków kolejowych, które przez okres władzy ludowej były bardzo zaniedbywane. Tyczyło się to zwłaszcza modernizacji stacji kolejowych tak znajdujących się na szlakach jak i tych węzłowych w dużych miastach. Jednym z takich przykładów jest dworzec w Brnie, który nadal reprezentuje rozwiązania znane z końca XIX i początku XX wieku. Dworzec ten jest co prawda usytuowany blisko centrum miasta jednak szybko został otoczony zabudową miejską. W efekcie posiada on zarówno perony czołowe jak i przelotowe, jednak każdy z peronów jest wąski i posiadający łuki. W efekcie obiekt ten nie jest w stanie spełniać wymagań nowoczesnego obiektu, zwłaszcza w dobie planowanych pociągów dużej prędkości, które powodują lawinowy wzrost ilości pasażerów, których obecny obiekt nie pomieści. Z tej przyczyny już 10 lat rozważano czy rozbudowywać dworzec w obecnej pozycji (co wymagałoby wyburzeń w strukturze miejskiej) czy też przenieść go trochę na południe w rejony obecnego dworca towarowego. Ta druga lokalizacja pozwoliłaby na wprowadzenie linii dużych prędkości do miasta, oraz na budowę bez zamykania obecnego obiektu. Dzięki temu wybrano właśnie tą opcję do realizacji. Jednak z tą wersją nie zgadzają się radni miejscy, który sprzeciwiają się odsunięciu dworca od centrum miasta. Obecnie proponują więc wariant kompromisowy, gdzie nowy dworzec powstałby w nowej lokalizacji, natomiast stary służyłby dla pociągów miejskich SKM. Pociągi SKM miałyby obsługiwać oba dworce, dzięki czemu udałoby się zminimalizować efekt oddalenia dworca od centrum miasta dla grupy klientów, która tego najbardziej potrzebuje, czyli dojeżdżających do pracy i szkoły w Brnie. Taki pomysł powstał w wyniku wstępnych analiz, które wykazały, że po przesunięciu dworca tramwaje stamtąd musiałyby jeździć co minutę aby przewieźć wszystkich pasażerów. SKM ma rozwiązać ten problem.
Źródło: Opracowane na podstawie www.zelpage.cz