Bratysława: Pociągi IC Bratysława – Koszyce przez Budapeszt

inforail
10.09.2009 14:45

Jak informuje słowacki dziennik Felvidék Ma i inne słowackie i węgierskie środki masowego przekazu, w związku ze spotkaniem w Szécsény premierów Roberta Ficói Gordona Bajnai, znany węgierski fachowiec kolejowy Dr. Zsolt Denke – dyrektor naczelny węgierskiej firmy Budapesti Közlekedés-Szervező KözhasznúNonprofit Kft, wystąpił do nich z bardzo interesującym wnioskiem dotyczącym ulepszenia połączeń kolejowych między obydwoma krajami.
Dr. Zsolt Denke był wykładowcą na jednej z dzisiejszych (10 września) bratysławskich konferencji i w swoim wcześniej przedstawionemu prasie wystąpieniu, wysunął wniosek o stworzenie szybszego i wygodniejszego połączenia kolejowego między Bratysławą i Koszycami przez Budapeszt. Swój wniosek oparł między innymi na fakcie, że według danych Michelina i Gogglemaps, samochodem z Bratysławy do Koszyc najszybciej dojechać można przez Budapeszt autostradami M1 i M3.
Obecnie z Bratysławy do Koszyc przez Żylinę i Poprad (438 km), słowackie pociągi Intercity docierają w ciągu pięciu godzin. Przez Rajkę –Győr –Budapeszt –Hatvan –Miszkolc –Hidasnémeti odległość jest jednak krótsza, a trasa jest prosta i jeżeli 90 kilometrowy odcinek Miszkolc –Koszyce zostanie zmodernizowany, pociągi pokonają go w ciągu zaledwie półtorej godziny i wówczas przejazd można znacznie skrócić.
Według rozkładu jazdy węgierskich kolei MÁV, przez Rajkę do Budapesztu (203 km) pociągi IC z Bratysławy docierają w ciągu 2 i pół godzin, przez Štúrovo –Vác (200 km) również w ciągu 2 i pół godzin, a z Budapesztu do Koszyc (277 km) IC Cracovia dociera w ciągu niecałych 3 godzin. Ale jeżeli podobnie do pociągów z Wiednia, IC Bratysława –Rajka – Budapeszt – Hatvan –Miszkolc –Koszyce odjedzie z dworca Bratysława-Petrżalka i w Budapeszcie docierać będzie do dworca nie Nyugati pu czy Keleti pu, a do Kőbánya-Kispest pu, wówczas przy skróconym postoju dworcowym, czas przejazdu stanie się krótszy niż 5 godzin. Ale w przeciągu jednego roku krótszy stanie się także przez Štúrovo, gdyż zmodernizowana zostanie 34-kilometrowa trasa Budapeszt –Vác.
Dr. Zsolt Denke wystąpił także z wnioskiem o wydłużenie w kierunku Słowacji Budapeszteńskiego Związku Komunikacyjnego (Budapesti Közlekedési Szövetség) regulującego współpracę taryfową i rozkładową kolei i firm autobusowych Volán oraz stołecznych zakładów komunikacyjnych Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV), jak również przedłużenia miejscowej linii autobusowej bratysławskich zakładów komunikacyjnych prowadzącej do Čunova do węgierskiej miejscowości granicznej Rajka, gdyż obecnie oprócz dwóch pociągów IC, brak osobowej komunikacji kolejowej i autobusowej z Rajki do Bratysławy. W sprawie tego połączenia istnieje już uchwała samorządu Bratysławy i detale tego połączenia są już w trakcie opracowania.