Bratysława: Na najstarszy most słowacji wrócą szyny kolejowe

inforail
04.06.2008 14:59

Jak informuje słowacka gazeta Bratislava, najstarszy most stolicy Słowacji – StarýMost znów włączony zostanie do ruchu szynowego. Most ten wybudowano w latach 1889-1890, w czasie II Wojny Światowej uległ zniszczeniu, lecz w 1945 r. został odbudowany. Na środku biegł jeden tor, po jego bokach po jednym paśmie ruch samochodowy. Tędy kursował do Wiednia szybki tramwaj oraz pociągi do węgierskiego miasta Szombathely przez obecne przejście graniczne Rajka-Rusovcé. W roku 1985 ruch torowy na moście wstrzymano po oddaniu do ruchu nowej trasy kolejowej Bratislava NovéMesto – Bratislava Petržalka – Rusovcé.
StarýMost wkrótce zupełnie zostanie zamknięty i ruch kołowy już tu nie wróci, gdyż w międzyczasie Bratysława otrzymała kilka nowych mostów kołowych. Most zostanie przebudowany na dwutorowy i tędy pobiegnie szybka kolej, chwilowo tylko od dworca głównego Bratislava hlavnástanica do stacji kolejowej Bratislava Petržalka, ale później linia ta znów połączona zostanie z kończącą się w pobliskim Wolfstahl 66-kilometrową linią kolejową ÖBB nr 907 Wien Floridsdorf – Schwechat Flughafen Wien – Wolfstahl.
Ponieważ według zaleceń Komisji Dunajskiej, koryto rzeki w tym miejscu trzeba pogłębić z dwóch do czterech metrów, most musi otrzymać nowe pylony nośne. Innymi słowami: na miejscu historycznego Starego Mostu, stanie zupełnie nowy. Budowa jego nie będzie miała wpływu na planowany tunel tramwajowo-kolejowego, który połączy Petržalkę ze śródmieściem słowackiej stolicy. Szybki tramwaj na Petržalkę będzie normalnotorowy, podczas kiedy rozstaw tramwajów bratysławskich jest metrowy. Na nowym Starým Moście znajdą się nie tylko chodniki dla pieszych, ale także trasa rowerowa. Nowy StarýMost ma stanąć do 2010 r. i kosztować będzie ponad 1,2 mld koron słowackich.