Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Brakuje pieniędzy na zakup Pendolino

inforail
04.02.2013 09:00
Unia Europejska dołoży o połowę mniej pieniędzy do zakupu szybkich pociągów dla PKP Intercity, niż planowali kolejarze. Jak poinformował prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, przewoźnik brakujące środki chce pozyskać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Przewoźnik kupił pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/h, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro.
Pendolino dla PKP IC (źródło: Alstom)
Połowę pieniędzy na zakup pociągów (czyli około 200 mln euro) miała dołożyć Unia Europejska. Przewoźnik planował pozyskać połowę pieniędzy na sfinansowanie inwestycji z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, a resztę – z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Sprawa unijnego dofinansowania przeciągała się, ponieważ Bruksela miała obawy, czy współfinansowanie Pendolino z publicznych pieniędzy nie zaburzy konkurencji na polskim rynku przewozowym.

Jak poinformował Malinowski, przewoźnik otrzymał w tym miesiącu ostateczne stanowisko Brukseli w tej sprawie. 'Poziom dofinansowania unijnego to będzie rząd 22-23 proc. wartości projektu. (…) Wcześniej miało być 50 proc.’ – powiedział Malinowski.