Braki wagonowe to wina wykonawców?
Spółka PKP Intercitypoinformowała, że po wydzierżawieniu wagonów z przedsiębiorstwa Ceske Drahy,a.s., jej zasoby taborowe pokrywają zapotrzebowanie do obecnie realizowanegorozkładu jazdy.
Podsekretarz Stanu w MIB podkreśla jednak, że przewoźnikdysponuje znikomą liczbą wagonów możliwych do wykorzystania w ramach wzmocnieńdoraźnych. W przypadku dalszego utrzymywania się wzrostowego trenduprzewiezionej liczby pasażerów, mogą występować przepełnienia pociągów izwiązany z tym znaczny dyskomfort w podróżach. Niemniej jednak pomimo ww.ryzyka PKP Intercity będą dokładały starań, aby zapewnić podaż na poziomie dostosowanymdo potrzeb – stwierdza Bittel.
Konieczność wydzierżawienia wagonów nie jest skutkiemzaniechania postępowań przetargowych przez PKP Intercity, lecz wynika zopóźnień w ich rozstrzyganiu. Opóźnienia te wynikają podstawowo z przyczynleżących po stronie wykonawców, które przekładają się na wydłużenie czasurozstrzygnięcia postępowania lub też nawet unieważnienie. Do ww. przyczynnależą m.in. składanie przez wykonawców ofert o wartościach znacznieprzekraczających wysokość środków finansowych zaplanowanych przez zamawiającegona realizację zamówienia. Niezależnie od powyższego, nawet w przypadkupozytywnego rozstrzygnięcia postępowań i zawarcia umów na naprawy, ichrealizacja jest bardzo często znacznie opóźniona przez wykonawców. Opóźnieniate wynikają głównie z problemów dotyczących płynności finansowej ww. wykonawców,przekładających się na zakłócenia ciągłości produkcji powodujących w efekcienieterminową realizację procesów naprawczych. Celem uniknięcia brakówtaborowych i pokrycia zwiększonego rozkładowego zapotrzebowania na wagony(letnie przewozy pasażerskie, a także organizowane w Polsce MłodzieżoweMistrzostwa Europy U-21 w piłce nożnej) została podjęta decyzja owydzierżawieniu 50 wagonów.
Bittel informuje, że obecnie PKP Intercity posiadają 893wagony wyłączone z eksploatacji z uwagi na upływ terminu ważności świadectwasprawności technicznej (nie uwzględniając wagonów skierowanych do zewnętrznychzakładów naprawczych celem wykonania napraw). W liczbie tej ujętych jest 251wagonów, których stan techniczny nie pozwala na dalszą eksploatację i są onekierowane do kasacji. Z pozostałych wagonów niemal 450 sztuk w najbliższymczasie będzie poddana modernizacji.
Spółka PKP Intercity w realizowanej Strategii Taborowej do2020 roku zaplanowała zakup 55 nowych wagonów osobowych, w tym:
-wagony przedziałowe 1 klasy – 5 sztuk,
-wagony bezprzedziałowe 2 klasy-18 sztuk,
– wagony przedziałowe 2 klasy – 18 sztuk,
– wagony bezprzedziałowe 2 klasy z przystosowaniem doprzewozu rowerów – 7 sztuk,
– wagony przedziałowe 2 klasy z przystosowaniem do przewozuosób niepełnosprawnych – 7 sztuk.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wymagany termin dostawy wymienionych wagonów wynosi 30miesięcy od dnia zawarcia umowy. Postępowanie przewiduje również możliwośćskorzystania z prawa opcji polegającego na zwiększeniu liczby zamawianychwagonów o 26 wagonów, w tym:
-2 wagony przedziałowe 1 klasy
-9 wagonów bezprzedziałowych 2 klasy,
-9 wagonów przedziałowych 2 klasy,
-3 wagony bezprzedziałowe 2 klasy przystosowane do przewozurowerów,
-3 wagony przedziałowe 2 klasy z przystosowaniem do przewozuosób niepełnosprawnych.
Postępowanie przetargowe zostało ogłoszone w dniu 3 czerwca2017 r.
„