Bombardier pokazał TRAXX-a dla Kolei Mazowieckich
inforail
31.01.2011 19:26
Bombardier pokazał TRAXX-a dla Kolei Mazowieckich
“Koleje Mazowieckie –KM”sp. z o.o. oraz Bombardier Transportation wspólnie zaprezentowały lokomotywę TRAXX P160 DC dla Kolei Mazowieckich. W pierwszej publicznej prezentacji lokomotyw, która odbyła się na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, udział wzięli m.in. przedstawiciele Spółek Koleje Mazowieckie i Bombardier Transportation oraz Instytutu Kolejnictwa.
Podczas testowego przejazdu lokomotywy TRAXX zaprezentowane zostały również możliwości kompletnych składów piętrowych „push-pull”. Prezentowana lokomotywa zarówno ciągnęła, jak i pchała eksploatowany przez Koleje Mazowieckie skład produkcji Bombardiera. W tym miejscu wypada powiedzieć „lepiej późno niż wcale”. Przypomnijmy, iż piętrowe wagony „push-pull”nie mogły być w pełni wykorzystywane przez przewoźnika z uwagi na brak …lokomotyw. Wynajmowane bowiem od PKP Cargo elektrowozy (w zdecydowanej większości z rodziny EU07) nie zapewniały możliwości prowadzenia i obsługi pociągu z wagonu sterowniczego . Taki swego rodzaju pat trwa już kilkadziesiąt miesięcy. Nie ma co jednak narzekać. Koleje Mazowieckie i tak lepiej wyszły na usamorządowieniu niż chociażby Przewozy Regionalne, które o nowoczesnych wagonach i lokomotywach na razie mogą chyba tylko pomarzyć… Artur Radwan, Prezes Zarządu Kolei Mazowieckich, powiedział podczas prezentacji, iż dzięki nowoczesnym lokomotywom TRAXX, mogliśmy zobaczyć pierwszy w Polsce skład pociągu typu „pus-pull”w barwach Kolei Mazowieckich. Z takich nowoczesnych pociągów będą już wkrótce korzystać mieszkańcy Mazowsza. Dzisiejsza prezentacja to bardzo ważny krok, nie tylko w kierunku poprawy warunków podróżowania, ale przede wszystkim w kierunku budowania nowej jakości pasażerskiego transportu kolejowego. Słuchając o owej nowej jakości znów cisną się na usta słowa lepiej późno niż wcale. Dla porównania warto zauważyć, iż np. w Niemczech składy takie są standardem już od dłuższego czasu.
W dniu dzisiejszym dokonaliśmy pierwszej w Polsce publicznej prezentacji lokomotywy TRAXX w wersji pasażerskiej. Lokomotywa jest pierwszą z serii 11 lokomotyw TRAXX, zakupionych w ubiegłym roku przez Koleje Mazowieckie, przeznaczonych do prowadzenia piętrowych pociągów zmiennokierunkowych (push-pull). Nadwozia wszystkich lokomotyw TRAXX produkowane są we Wrocławiu w zakładzie Bombardier Transportation Polska. Zgodnie z warunkami kontraktu pracownicy Bombardier Transportation zajmować się będą również serwisem utrzymaniowym tych lokomotyw. W ramach prezentacji odbył się również przejazd pociągu „push-pull”prowadzonego z kabiny maszynisty, umieszczonej w wagonie sterowniczym –mówił nastomiast Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę.
Dzięki nowym lokomotywom elektrycznym typu TRAXX P160 DC prędkość maksymalna eksploatowanych przez Koleje Mazowieckie piętrowych składów zmiennokierunkowych wzrośnie do 160 km/h. Obecnie Koleje Mazowieckie dysponują 37 wagonami piętrowymi typu „push-pull”(26 środkowych i 11 sterowniczych), również produkcji Bombardier Transportation, którymi codziennie podróżują mieszkańcy Mazowsza. Inna sprawa, że jak na razie trudno będzie wykorzystać Kolejom Mazowieckim pełnię możliwości skaldów, a to z uwagi na fakt, że mało która polska linia kolejowa umożliwia poruszanie się po niej pociągów z prędkością 160 km/h właśnie. Gdzie zatem pojadą pasażerowie pociągami prowadzonymi TRAXX-em. Mówi się o liniach do Siedlec i do Nasielska, a w wakacje do Gdyni. Jak zwykle plany te zweryfikuje życie….
Rodzina lokomotyw TRAXX przeznaczona jest do przewozów towarowych i pasażerskich na liniach krajowych i międzynarodowych wszystkich sieci. Obejmuje trzy warianty lokomotyw elektrycznych (wielosystemowe, zasilane prądem przemiennym i stałym) oraz lokomotywy spalinowo-elektryczne. Lokomotywy TRAXX charakteryzuje m.in. modułowa konstrukcja oraz innowacyjny systemem napędu i sterowania BOMBARDIER MITRAC, stosowany już w 3.800 lokomotywach na całym świecie.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024