Bombardier dla Kolei Mazowieckich
W dniu 24 lipca 2007 roku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego odbyło się uroczyste podpisanie kontraktu na dostawę 37 nowoczesnych wagonów typu push-pull dla Kolei Mazowieckich. Pierwsze z nich wyjadą na mazowieckie tory już w sierpniu przyszłego roku.
Kontrakt podpisali: Tomasz Siemoniak –Wicemarszałek, Piotr Szprendałowicz –Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego, Marek Miesztalski –Skarbnik Województwa Mazowieckiego, Oliver Schmidt – Wiceprezes Bombardier Transportation ds. Sprzedaży, Jens Henke –Dyrektor Sprzedaży Bombardier Transportation, Janusz Kuźmin – generalny przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę. Wyłoniona w drodze przetargu ograniczonego, firma Bombardier Transportation wyprodukuje i dostarczy do końca listopada 2008 roku 11 nowych wagonów sterowniczych i 26 wagonów środkowych. Będą to piętrowe pociągi typu push-pull, które trafią na najbardziej obciążone linie na Mazowszu. „Odzyskane”w ten sposób EZT-y będzie można natomiast skierować do obsługi innych relacji, co w znacznym stopniu poprawi ofertę przewozową Kolei Mazowieckich. Zakup finansowany jest ze środków własnych Województwa Mazowieckiego oraz z kredytu pozyskanego przez samorząd z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kredyt, opiewający na 50 milionów euro (równowartość blisko 200 milionów zł) został zaciągnięty na okres do 25 lat z możliwością wcześniejszej spłaty. Środki na jego spłatę będą pochodzić z dochodów własnych budżetu Województwa Mazowieckiego. Za wyborem zespołów typu push-pull przemawiała m.in. znacznie większa liczba miejsc siedzących aniżeli w pociągach jednopoziomowych (jeden nowoczesny EZT ma ok. 200 miejsc siedzących, natomiast push-pull –prawie dwukrotnie więcej). Analizie poddane zostały także koszty utrzymania (koszty przeglądów codziennych i okresowych, napraw bieżących, planowanych, koszty energii trakcyjnej, koszty dostępu do infrastruktury i koszty osobowe). Jak wynika z przeprowadzonej analizy 11 sztuk nowych push-pulli może zastąpić 20 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych. Generalne oszczędności w kosztach utrzymania pociągów wynieść mogą nawet 1,5 milionów €w skali roku na korzyść push-pull.
Jest to podniosła chwila, bo samorząd województwa po raz kolejny przeznacza środki publiczne na zakup nowoczesnego taboru kolejowego, który w krótkim okresie czasu powinien zmienić system transportowy na Mazowszu –mówił Piotr Szprendałowicz – Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego. Jest to kontynuacja decyzji sprzed roku o zakupie 10 zestawów (ezt) firmy Stadler –dodał. Nowe pociągi Bombardiera kursować będą na liniach o największych potokach pasażerskich. W ten sposób chcemy sprostać oczekiwaniom mieszkańców Mazowsza, poprzez poprawę standardu podróżowania ciągle modernizowaną koleją –zakończył Piotr Szprendałowicz.
Dwupoziomowe pojazdy, które mają zostać dostarczone przez Bombardiera, oferują cichą podróż w klimatyzowanych wnętrzach. Niska podłoga i szerokie przejścia ułatwią dostęp do kolei ludziom niepełnosprawnym. Ponadto pociągi będą wyposażone w elektroniczny system informacji pasażerskiej.
Zawsze byliśmy zaangażowani w polski rynek i jesteśmy zaszczyceni, że właśnie Polakom możemy zaoferować nasze najnowsze produkty, wyposażone w najnowocześniejsze technologie –powiedział przedstawiciel Bombardiera Stephen Rambaud-Measson. Zadowolenia nie krył także Oliver Schmidt – Wiceprezes ds. Sprzedaży Bombardier Transportation. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że możemy tu dzisiaj być –mówił. Można powiedzieć, że umowa, którą podpisujemy stanowi pewne odrodzenie transportu kolejowego na Mazowszu. Cieszę się, że już za kilkanaście miesięcy pasażerowie odczują zmianę w standardzie podróżowania koleją. Dołożymy wszelkich starań, żeby nowe pociągi rzeczywiście poprawiły jakość życia mieszkańców Mazowsza. Dla nas to wielki krok naprzód w Polsce i mogę sobie tylko życzyć, abyśmy kontynuowali w przyszłości tę współpracę.
Zakup 37 nowych składów nie jest jedyną inwestycją, jaką planuje Samorząd Województwa Mazowieckiego. W Regionalnym Programie Operacyjnym Mazowsza zapisano zakup kolejnych 20 EZT do obsługi aglomeracji warszawskiej (szacunkowy koszt całości – 100 milionów €). W przyszłym roku Koleje Mazowieckie wzbogacą się także o 10 pociągów typu Flirt (kontrakt z ubiegłego roku, o którym wspominał Piotr Szprendałowicz). Na ten cel Samorząd Województwa przeznaczył 222 milionów zł. W 2005 roku samorząd zakupił także 11 używanych autobusów szynowych. Na ten cel przeznaczono prawie 2,5 milionów zł. Niemieckie szynobusy, ze względu na swoje rozmiary, są stosunkowo tanie w eksploatacji. Cztery z nabytych pojazdów są jednoczłonowe i posiadają około 70 miejsc siedzących (VT 627), natomiast siedem pozostałych to dwuczłonowe o liczbie 130 miejsc siedzących (VT 628).
W niniejszym artykule wykorzystano materiały UM i Bombardiera.