Bobardier Zefiro 380 – nowy rekordowy pociąg dla Chin
Niespodziewanie Chiny wyprzedziły pod względem Kolei Dużych Prędkości wszystkie pozostałe państwa, wraz z uruchomieniem regularnych pociągów z prędkością maksymalną 350 km/h oraz poprzez zamówienie nowych jednostek o prędkości maksymalnej 380 km/h.
Nie tak dawno informowaliśmy o realizacji kolejnych programów mających na celu doprowadzenie do zwiększenia prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich w Chinach, a już możemy odnotować kolejne osiągnięcia w tym zakresie. Bez większego świętowania zwiększono maksymalną prędkość eksploatacyjną na pierwszej linii kolejowej dużej prędkości łączącej Pekin z Tianjin z prędkości 300 km/h do 350 km/h, którą już od kilku miesięcy osiągają pociągi w ruchu planowym. W efekcie tego Chiny stały się pierwszym Państwem na świecie, gdzie taka prędkość jest osiągana w ruchu planowym. Pierwszym, ponieważ linia Madryt –Barcelona będzie udostępniona do 350 km/h dopiero po zapewnieniu właściwego działania systemu ERTMS, natomiast liniowe pociągi we Francji mają obecnie limit 320 km/h. Z maksymalną prędkością 350 km/h są obecnie wykorzystywane jedynie składy CRH3, które powstały na podstawie współpracy z koncernem Siemens (Velaro CN), a ich produkcja została przeniesiona do Chin, gdzie niedawno zamówiono 100 kolejnych składów tego typu. Jednak koleje chińskie nie pozostają w miejscu i wdrażają kolejne etapy rozwoju systemu szybkiej kolei. Obecne działania zmierzają do stworzenia dedykowanych dla przewozów pasażerskich linii kolejowych, które pozwolą na zwiększenie przewozów towarowych po konwencjonalnych trasach. W Chinach znajduje się już 1591 km dedykowanych linii pasażerskich powalających na rozwijanie dużych prędkości, natomiast w budowie znajduje się kolejne 5456 km linii tego typu. Z czego najbardziej znanymi będą trasy Pekin –Szanghaj (1318 km) oraz Szanghaj –Hong Kong (1671 km). W efekcie tego do 2012 roku Chiny powinny posiadać przeszło 7 tysięcy kilometrów szybkich pasażerskich linii kolejowych.
Lista linii pasażerskich istniejących i w budowie
Data otwarcia
|
Trasa
|
Długość w km
|
2003
|
Qinhuangdao – Shenjang
|
404
|
2008
|
Pekin – Tianjin
|
118
|
2008
|
Hefei – Nanjing
|
156
|
2009
|
Hefei – Wuhan
|
357
|
2009
|
Shijiazhuang – Taiyuan
|
190
|
2009
|
Quingdao – Jinan
|
366
|
Planowane otwarcie
|
|
W sumie 1591
|
2009
|
Ningbo – Wenzhou
|
282
|
2009
|
Wenzhou –Fuzhou – Xiamen
|
571
|
2009
|
Zhengzhou –Xi’an
|
457
|
2009-10
|
Wuhan – Guangzhou
|
968
|
2010
|
Guangzhou – Shenzen
|
105
|
2011-12
|
Pekin – Szanghaj
|
1318
|
2010-11
|
Szanghaj –Hangzhou – Ningbo
|
310
|
2011
|
Harbin – Dalian
|
904
|
2012
|
Pekin – Shijiazhuang
|
281
|
2012
|
Tianjin – Quinhuangdao
|
260
|
|
|
W sumie 5456
|
Źródło: Railway Gazette International, September 2009
Tak szeroki program inwestycyjny w infrastrukturę kolejową wymusza zakup nowego taboru dostosowanego do współczesnych potrzeb. W związku z tym koleje chińskie zmieniły swoją strategię rozwojową i inwestują obecnie głównie w nowe elektryczne składy zespolone o dużej prędkości. We wcześniejszym artykule był omawiany tabor CRH, który powstaje w wyniku współpracy z różnymi światowymi wytwórcami. Nieoceniony wkład w rozwój szybkiej kolei w Chinach ma Bombardier, który dostarczył już 40 składów CRH 1 o prędkości maksymalnej 200 km/h, bazujących na europejskiej konstrukcji zespołu trakcyjnego typu Regina. W dalszej kolejności Bombardier otrzymał zamówienie na 40 szesnastowagonowych składów o prędkości maksymalnej 250 km/h, z których połowa została wykonana w wersji dziennej, natomiast druga połowa w wersji nocnej z przedziałami sypialnymi. Informowaliśmy wówczas, że pojazdy te powstaną na bazie nowej rodziny składów Bombardzier Zefiro, jednak w późniejszym czasie postanowiono dla ich celów zaadoptować znaną już konstrukcję CRH1 i oficjalnie pojazdy te zaliczono do tej właśnie rodziny. W tym miejscu warto również odnotować, że Chiny dzięki składom nocnym CRH1, oferują obecnie najszybsze na świecie pociągi sypialne. Bowiem jak dotąd najszybsze pociągi nocne kursowały z prędkością 200 km/h i były to składy wagonowe, podczas gdy w Chinach po raz pierwszy zastosowano EZT o prędkości maksymalnej 250 km/h do tego typu przewozów.
Jednak w dniu 28 września Koncern Bombardier ogłosił sensacyjną wiadomość, o zamówieniu złożonym w Bombardier Sifang na dostawę 80 zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej wynoszącej 380 km/h. Prędkość ta nie tylko pozwoli pchnąć dalej przodownictwo Chin w dziedzinie pociągów dużej prędkości, ale również pozwoli na zaoferowanie atrakcyjnych czasów jazdy na bardzo długich trasach w tym i na wzmiankowanych wcześniej połączeniach z Pekinu do Szanghaju czy też z Szanghaju do Hong Kongu. Tym razem mają to być już pojazdy typu Zefiro, ponieważ unowocześnianie konstrukcji CRH1 byłoby nieopłacalne. Zamówienie opiewa na 20 składów ośmiowagonowych oraz 60 szesnastowagonowych i jest szacowane na 2,7 miliarda €. Z tego zamówienia 1,3 miliarda €przypada na koncern Bombardier. Pierwszy skład ma zostać dostarczony w 2012 roku, natomiast ostatni w 2014 roku. Pojazdy określane jako Zefiro 380 zostaną wyprodukowane w zakładzie Bombardier Sifang Transportation zlokalizowanym w Qingdao, natomiast niektóre komponenty oraz częściowo zarządzanie projektem zostanie zrealizowane za pomocą europejskich zakładów koncernu Bombardier. Bombardier Sifang Transportation zostało założone w 1998 roku i stanowi spółkę typu joint venture pomiędzy Bombardier Transportation, a CSR Sifang Locomotive and Rolling Stock Ltd.. W jej ramach dostarczono już przeszło tysiąc wagonów dla potrzeb kolei chińskich w tym i wagony pociągów dużej prędkości. Jak możemy się przekonać na wizualizacjach nowe składy będą posiadały pewną część pociągu wyposażoną w przedziały klasy Premium gwarantujące podróżowanie porównywalne z obecną klasą pierwszą w dalekodystansowych samolotach, sprawiając podróżowanie koleją jeszcze bardziej komfortowym i konkurencyjnym dla innych środków transportu.
Chiny przechodzą obecnie bardzo dynamiczne zmiany, co znajduje bardzo dobre odzwierciedlenie w czynionych działaniach. Azjatycki tygrys już dawno prześcignął nikłe dokonania, jakie można zaobserwować w kraju nad Wisłą i można się spodziewać, że w 2012 roku Chiny będą w czołówce państw posiadających pociągi dużej prędkości. Jednak co ważniejsze wraz z rozwojem sieci połączeń idzie rozwój zakładów produkcyjnych, które coraz śmielej eksportują swoje produkty. Natomiast argument, że technologia rodem z Chin jest prototypowa odpada w przedbiegach, ponieważ jest ona testowana w dużych ilościach na rynku krajowym. Stąd w niedalekiej przyszłości producenci z Chin mogą zamieszać również na polskim rynku taboru kolejowego.