Bobardier Zefiro 380 – nowy rekordowy pociąg dla Chin

inforail
29.09.2009 15:48
Niespodziewanie Chiny wyprzedziły pod względem Kolei Dużych Prędkości wszystkie pozostałe państwa, wraz z uruchomieniem regularnych pociągów z prędkością maksymalną 350 km/h oraz poprzez zamówienie nowych jednostek o prędkości maksymalnej 380 km/h.
Dwa składy CRH3 na dworcu w Tianjing. Fot. Chanyusing, Wikimedia Commons, GFDL
Nie tak dawno informowaliśmy o realizacji kolejnych programów mających na celu doprowadzenie do zwiększenia prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich w Chinach, a już możemy odnotować kolejne osiągnięcia w tym zakresie. Bez większego świętowania zwiększono maksymalną prędkość eksploatacyjną na pierwszej linii kolejowej dużej prędkości łączącej Pekin z Tianjin z prędkości 300 km/h do 350 km/h, którą już od kilku miesięcy osiągają pociągi w ruchu planowym. W efekcie tego Chiny stały się pierwszym Państwem na świecie, gdzie taka prędkość jest osiągana w ruchu planowym. Pierwszym, ponieważ linia Madryt –Barcelona będzie udostępniona do 350 km/h dopiero po zapewnieniu właściwego działania systemu ERTMS, natomiast liniowe pociągi we Francji mają obecnie limit 320 km/h. Z maksymalną prędkością 350 km/h są obecnie wykorzystywane jedynie składy CRH3, które powstały na podstawie współpracy z koncernem Siemens (Velaro CN), a ich produkcja została przeniesiona do Chin, gdzie niedawno zamówiono 100 kolejnych składów tego typu. Jednak koleje chińskie nie pozostają w miejscu i wdrażają kolejne etapy rozwoju systemu szybkiej kolei. Obecne działania zmierzają do stworzenia dedykowanych dla przewozów pasażerskich linii kolejowych, które pozwolą na zwiększenie przewozów towarowych po konwencjonalnych trasach. W Chinach znajduje się już 1591 km dedykowanych linii pasażerskich powalających na rozwijanie dużych prędkości, natomiast w budowie znajduje się kolejne 5456 km linii tego typu. Z czego najbardziej znanymi będą trasy Pekin –Szanghaj (1318 km) oraz Szanghaj –Hong Kong (1671 km). W efekcie tego do 2012 roku Chiny powinny posiadać przeszło 7 tysięcy kilometrów szybkich pasażerskich linii kolejowych.
Lista linii pasażerskich istniejących i w budowie
Data otwarcia
Trasa
Długość w km
2003
Qinhuangdao – Shenjang
404
2008
Pekin – Tianjin
118
2008
Hefei – Nanjing
156
2009
Hefei – Wuhan
357
2009
Shijiazhuang – Taiyuan
190
2009
Quingdao – Jinan
366
Planowane otwarcie
   
 W sumie 1591
2009
Ningbo – Wenzhou
282
2009
Wenzhou –Fuzhou – Xiamen
571
2009
Zhengzhou –Xi’an
457
2009-10
Wuhan – Guangzhou
968
2010
Guangzhou – Shenzen
105
2011-12
Pekin – Szanghaj
1318
2010-11
Szanghaj –Hangzhou – Ningbo
310
2011
Harbin – Dalian
904
2012
Pekin – Shijiazhuang
281
2012
Tianjin – Quinhuangdao
260
  
  
W sumie 5456
Źródło: Railway Gazette International, September 2009
Skład CRH1 pierwszej generacji. Fot. Bombardier Transportation
Tak szeroki program inwestycyjny w infrastrukturę kolejową wymusza zakup nowego taboru dostosowanego do współczesnych potrzeb. W związku z tym koleje chińskie zmieniły swoją strategię rozwojową i inwestują obecnie głównie w nowe elektryczne składy zespolone o dużej prędkości. We wcześniejszym artykule był omawiany tabor CRH, który powstaje w wyniku współpracy z różnymi światowymi wytwórcami. Nieoceniony wkład w rozwój szybkiej kolei w Chinach ma Bombardier, który dostarczył już 40 składów CRH 1 o prędkości maksymalnej 200 km/h, bazujących na europejskiej konstrukcji zespołu trakcyjnego typu Regina. W dalszej kolejności Bombardier otrzymał zamówienie na 40 szesnastowagonowych składów o prędkości maksymalnej 250 km/h, z których połowa została wykonana w wersji dziennej, natomiast druga połowa w wersji nocnej z przedziałami sypialnymi. Informowaliśmy wówczas, że pojazdy te powstaną na bazie nowej rodziny składów Bombardzier Zefiro, jednak w późniejszym czasie postanowiono dla ich celów zaadoptować znaną już konstrukcję CRH1 i oficjalnie pojazdy te zaliczono do tej właśnie rodziny. W tym miejscu warto również odnotować, że Chiny dzięki składom nocnym CRH1, oferują obecnie najszybsze na świecie pociągi sypialne. Bowiem jak dotąd najszybsze pociągi nocne kursowały z prędkością 200 km/h i były to składy wagonowe, podczas gdy w Chinach po raz pierwszy zastosowano EZT o prędkości maksymalnej 250 km/h do tego typu przewozów.
Wizualizacja Zefiro 380 dla kolei chińskich. Fot. Bombardier Transportation Wizualizacja Zefiro 380 dla kolei chińskich. Fot. Bombardier Transportation
Jednak w dniu 28 września Koncern Bombardier ogłosił sensacyjną wiadomość, o zamówieniu złożonym w Bombardier Sifang na dostawę 80 zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej wynoszącej 380 km/h. Prędkość ta nie tylko pozwoli pchnąć dalej przodownictwo Chin w dziedzinie pociągów dużej prędkości, ale również pozwoli na zaoferowanie atrakcyjnych czasów jazdy na bardzo długich trasach w tym i na wzmiankowanych wcześniej połączeniach z Pekinu do Szanghaju czy też z Szanghaju do Hong Kongu. Tym razem mają to być już pojazdy typu Zefiro, ponieważ unowocześnianie konstrukcji CRH1 byłoby nieopłacalne. Zamówienie opiewa na 20 składów ośmiowagonowych oraz 60 szesnastowagonowych i jest szacowane na 2,7 miliarda €. Z tego zamówienia 1,3 miliarda €przypada na koncern Bombardier. Pierwszy skład ma zostać dostarczony w 2012 roku, natomiast ostatni w 2014 roku. Pojazdy określane jako Zefiro 380 zostaną wyprodukowane w zakładzie Bombardier Sifang Transportation zlokalizowanym w Qingdao, natomiast niektóre komponenty oraz częściowo zarządzanie projektem zostanie zrealizowane za pomocą europejskich zakładów koncernu Bombardier. Bombardier Sifang Transportation zostało założone w 1998 roku i stanowi spółkę typu joint venture pomiędzy Bombardier Transportation, a CSR Sifang Locomotive and Rolling Stock Ltd.. W jej ramach dostarczono już przeszło tysiąc wagonów dla potrzeb kolei chińskich w tym i wagony pociągów dużej prędkości. Jak możemy się przekonać na wizualizacjach nowe składy będą posiadały pewną część pociągu wyposażoną w przedziały klasy Premium gwarantujące podróżowanie porównywalne z obecną klasą pierwszą w dalekodystansowych samolotach, sprawiając podróżowanie koleją jeszcze bardziej komfortowym i konkurencyjnym dla innych środków transportu.
Wizualizacja Zefiro 380 dla kolei chińskich. Fot. Bombardier Transportation Wizualizacja Zefiro 380 dla kolei chińskich. Fot. Bombardier Transportation
Chiny przechodzą obecnie bardzo dynamiczne zmiany, co znajduje bardzo dobre odzwierciedlenie w czynionych działaniach. Azjatycki tygrys już dawno prześcignął nikłe dokonania, jakie można zaobserwować w kraju nad Wisłą i można się spodziewać, że w 2012 roku Chiny będą w czołówce państw posiadających pociągi dużej prędkości. Jednak co ważniejsze wraz z rozwojem sieci połączeń idzie rozwój zakładów produkcyjnych, które coraz śmielej eksportują swoje produkty. Natomiast argument, że technologia rodem z Chin jest prototypowa odpada w przedbiegach, ponieważ jest ona testowana w dużych ilościach na rynku krajowym. Stąd w niedalekiej przyszłości producenci z Chin mogą zamieszać również na polskim rynku taboru kolejowego.