Bliżej wodorowych lokomotyw w Polsce?

inforail
14.06.2018 11:07

Do komercyjnejeksploatacji taboru kolejowego zasilanego paliwem wodorowym zmierzać mawspółpraca przy badaniach i inwestycjach w tym zakresie Jastrzębskiej SpółkiWęglowej oraz PKP Cargo.

Jak informuje PAP stosowny list intencyjny przedstawicielespółek podpisali w środę w Krakowie. Dokument zakłada m.in. kooperację na rzeczbadań, analiz, a w przyszłości produkcji nowych typów wagonów i lokomotywmanewrowych o napędzie wodorowym oraz późniejszego ich utrzymania orazeksploatacji.

Wcześniej JSW oraz PKP Cargo uznały za możliwą realizacjęwspólnych przedsięwzięć, których kluczowym celem ma być wypracowanieinnowacyjnych rozwiązań sprzyjających zmniejszeniu zużycia energii, paliw iemisji spalin związanych z komercyjną eksploatacją wagonów i lokomotyw napaliwo wodorowe.

Zawarte w środę podczas kongresu Impact'18 w Krakowieporozumienie zakłada m.in. „potencjalną współpracę” jego stron „z innymipartnerami w uzasadnionym zakresie”; spółki dokonają ponadto analizy możliwościinwestycyjnych na terenach byłej kopalni Krupiński.

„JSW stawia na wodór jako paliwo przyszłości. Zgodnie zeStrategią Rozwoju JSW na lata 2018-2030 intensywnie pracujemy na rzecz rozwojuczystych technologii wodorowych. Badamy możliwości wykorzystania wodoruwyodrębnionego z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym procesukoksowania, jesteśmy aktywnie zaangażowani w projekty e-mobility” – powiedział,cytowany w komunikacie JSW, prezes tej spółki Daniel Ozon.

JSW wyjaśniła, że wyseparowany i oczyszczony wodór może byćwykorzystywany w ogniwach wodorowych do ekologicznej i bezemisyjnej produkcjienergii elektrycznej, ciepła i chłodu, ekologicznego transportu publicznego czyzasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania, np. dlaszpitali, szkół czy urzędów.

„Dążymy do wykorzystania gazu koksowniczego do produkcjiczystego wodoru, który mógłby w przyszłości stać się również bezemisyjnympaliwem napędowym dla nowoczesnego taboru PKP Cargo” – wskazał Ozon.

„Podpisany list intencyjny świadczy o dużej wadze, jakąprzywiązuje zarząd PKP Cargo do optymalizacji procesów i stawiania nainnowacyjne rozwiązania w naszej strategii rozwoju. Wykorzystanie wodoru donapędu naszych lokomotyw podniesie konkurencyjność naszych przewozów” – oceniłcytowany przez JSW prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Przypomniał, że spółka jest największym przewoźnikiemtowarowych w Polsce i jednym z największych w Europie; w ub. roku osiągnęła4,74 mld zł przychodu i przewiozła ponad 119 mln ton towarów.

„Chcemy być przedsiębiorstwem, które nie tylko jest lideremrynku przewozowego, ale także nadaje ton innowacjom na kolei. Współpraca z JSWto kolejny krok, by stać się liderem innowacyjności w transporcie kolejowym,gdyż lokomotywy o napędzie wodorowym wprowadziłyby nas na zdecydowanie wyższypoziom rozwoju” – uznał Warsewicz.

Grupa JSW jest największym producentem wysokiej jakościwęgla koksowego hard i znaczącym producentem koksu oraz węglopochodnych w UEpod względem wielkości produkcji.

W grudniu ub. roku JSW podpisała już list intencyjny zespółkami JSW Innowacje, Solaris Bus & Coach i Aurora Tech ws. zbadaniamożliwości wykorzystania wodoru (z gazu koksowniczego) do rozwoju czystychtechnologii wodorowych – w tym także pod kątem ekologicznego transportupublicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), która wyrażałazainteresowanie tym przedsięwzięciem.