Bliżej trzeciego toru miedzy Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschód
Między stacją PoznańGłówny a stacją Poznań Wschód powstać ma trzeci tor – niezbędny element przybudowie systemu kolei metropolitalnej. We wtorek w Poznaniu spółka PKP PLKpodpisała umowę ws. opracowania studium wykonalności dla tego zadania.
Głównym celem budowy trzeciego toru między poznańskimistacjami jest zwiększenie przepustowości linii kolejowych Poznańskiego WęzłaKolejowego.
Na razie nie wiadomo, kiedy budowa mogłaby ruszyć. Wartośćinwestycji wyniesie, w zależności od wybranego wariantu od kilkuset mln zł doponad 1 mld zł.
Jak podkreślił we wtorek na konferencji prasowejwiceprezydent Poznania Maciej Wudarski, trzeci tor między miejskimi stacjamijest niezbędnym warunkiem do powstania sprawnego systemu Poznańskiej KoleiMetropolitalnej (PKM). Kolej ta będzie istotnym elementem zintegrowanegosystemu komunikacji publicznej w aglomeracji poznańskiej.
Docelowo pociągi będą mogły docierać do miast położonychprzy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu 50 km od Poznania.
W godzinach szczytu trasy te obsługiwane powinny być przezskłady jeżdżące z częstotliwością co 30 minut.
„Obecnie między Poznaniem Głównym a stacją PoznańWschód kursuje ok. 180 pociągów na dobę. Zakładany w ramach projektu PKM rozwójpołączeń aglomeracyjno-regionalnych oparty jest o znaczne zwiększenieczęstotliwości kursowania pociągów w kierunku wschodnim i północno-wschodnim wgranicach miasta Poznania” – powiedział Arnold Bresch z zarządu PKP PLK.
Jak dodał, na razie nie można określić terminu rozpoczęciaprac inwestycyjnych – trwa poszukiwanie źródeł jego finansowania. PKP PLK liczyna środki unijne.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„PKP PLK realizują Krajowy Program Kolejowy z 220projektami, które mamy do zrealizowania do 2023 roku. Wśród nich nie ma tejinwestycji. Jeśli pojawią się oszczędności, nowe źródła finansowania, bądźktóryś z tych 220 projektów nie będzie mógł być realizowany – projekt zPoznania wskoczy do realizacji do 2023 roku” – powiedział.
Planowany termin realizacji studium wykonalności to połowa2019 roku. Koszt jego przygotowania wyniesie 1,26 mln zł, środki pochodzić będąm.in. z budżetu miasta i województwa.
Dokument ma m.in. określić, czy dla uruchomienia PKMwystarczy budowa jednego, dodatkowego toru, czy dwóch torów.
Według PKP PLK, planowana inwestycja będzie się wiązać zdość poważną przebudową obecnego układu torów. Budowany na odcinku ok. 5 kmtrzeci tor będzie musiał w dwóch miejscach pokonać rzekę. Połączenie przebiegaćteż będzie przez ok. 10 wiaduktów.
„