Bliżej poznańskiej kolei metropolitalnej

inforail
02.10.2017 11:46

2 października tegoroku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniuzostała podpisana umowa pomiędzy Województwem Wielkopolskim, StowarzyszeniemMetropolia Poznań oraz Gminą Śrem, dotycząca zasad współfinansowania kosztówwykonania Studium Wykonalności dla realizacji zadania pn. „Rewitalizacja liniikolejowej nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń”.

Ze strony Województwa Wielkopolskiego Umowę podpisałWicemarszałek Wojciech Jankowiak,natomiast ze strony Stowarzyszenia Metropolia Poznań podpisy złożyliJacek Jaśkowiak jako Prezes Zarządu i Wiceprezes Zarządu Jan Grabkowski. Zestrony Gminy Śrem umowę sygnował Burmistrz Adam Lewandowski.

Śrem rozwija się dynamicznie i generuje ruch na trasie Śrem– Poznań, który odbywa się teraz samochodem, stąd myśl o reaktywacji liniikolejowej i skierowaniu ruchu na tory – powiedział Wojciech Jankowiak,Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. O potrzebie odciążenia dróg od ruchusamochodowego wspomniał też Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, odwołując siędo oferty Bus – Tramwaj – Kolej. – Dzięki tej możliwości 6% osób, któredotychczas nie korzystały z transportu publicznego, decyduje się na tę formękomunikacji – podkreślił Jaśkowiak. – Strumień samochodów w Poznaniu jestogromny, musimy szukać alternatywy – dodał Starosta Grabkowski.

Rozwijająca się w ostatnich latach aglomeracja poznańskageneruje obecnie zapotrzebowanie na usługi transportowe. Stąd decyzja outworzeniu sprawnego systemu kolei metropolitalnej, która ma być podstawowymelementem budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej. Zakłada się, żePoznańska Kolej Metropolitalna (PKM) ma docierać do miast położonych przyliniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania. Jedną z linii znajdującychsię w obszarze planowanych przewozów PKM jest nieczynny obecnie odcinek liniikolejowej Śrem – Czempin. Jest to około 20 km linii kolejowej nr 369 Mieszków – Czempiń, która zamknięta zostaładla ruch pasażerskiego w 1995 roku. W Planie Transportowym dla WojewództwaWielkopolskiego odcinek Śrem – Czempiń uwzględniony został w docelowym układzielinii publicznego transportu zbiorowego. Punktem wyjścia do reaktywacji odcinkajest opracowanie dokumentacji przedprojektowej tj. Studium Wykonalności wraz zraportem oddziaływania na środowisko i z uzyskaniem decyzji środowiskowej.Wstępnym etapem dla przedstawionej procedury będzie właśnie umowa dotyczącazasad współfinansowania kosztów wykonania Studium Wykonalności. Szacowany kosztopracowania tej dokumentacji wynosi 350 tys. złotych i sfinansowany zostanieprzez Samorząd województwa Wielkopolskiego i Stowarzyszenie Metropolia Poznań wkwocie po 150 tys. złotych oraz Gminę Śremw kwocie 50 tys. złotych. – Rada Miejska Śremu przyjęła Plan ZagospodarowaniaPrzestrzennego Kolei Metropolitalnej. Znaleźliśmy się też na liścierankingowej, uwzględniającej węzły przesiadkowe – podkreślił Burmistrz AdamLewandowski.

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego naopracowanie przedmiotowej dokumentacjiprzeprowadzone zostanie przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań. Ogłoszeniepostępowania przetargowego nastąpi w ciągu 60 dni od daty podpisania Umowy.