Bittel: Plan zamknięć przewoźnicy będą dostawać jak najwcześniej
Wprowadzając zaliczkina materiały budowlane, osłabiliśmy wzrosty cen na rynku budowlanym -powiedział PAP wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Bittel przypomniał, że PKP PLK w kontraktach z firmamiprzewidywała zaliczki na zakup materiałów, na tzw. zakup wyprzedzający.”Można było wcześniej nabyć materiał i uniknąć skokowego wzrostu cen”- zauważył wiceminister. „W ten sposób wprowadzając zaliczki, osłabiliśmywzrosty cen na rynku budowlanym” – powiedział wiceminister.
„Oczywistym jest to, że programy inwestycyjne drogowe ikolejowe są duże. Jeszcze dwa lata temu firmy oczekiwały i żądały zamówień, aleich nie było. Teraz jest ich dużo” – przypomina Bittel.
„Rynek odpowiada w ten sposób, że oferty składane wpostępowaniach są coraz bliższe bądź równe, a czasem nawet trochę wyższe niżkosztorys inwestorski” – przyznał wiceminister.
Bittel dodał, że wcześniej ceny materiałów były niższe, bonikt nie kupował, a producenci byli zainteresowani w dawaniu upustów.”Obecnie inwestycji jest dużo, rabatów nie ma, a dodatkowo cena trochęwzrosła” – zauważył Bittel.
Wiceminister przyznał, że PKP Cargo, które wozi materiałybudowlane koleją „w tym roku zapisało w swoim planie wyższe kwotyprzewozowe, co znaczy, że identyfikują możliwość zwiększenia liczbyprzewozów”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomniał, że kolej jest modernizowana, co oznacza, że”wprowadza rozjazdy, ograniczenia w przejazdach”, co jest problememdla inwestorów. „W niektórych przypadkach wydłuża się czas dostawykruszywa do budowy” – powiedział. „Chcemy doprowadzić do takiejsytuacji, że o wiele wcześniej będzie wiadomo, jaki będzie plan zamknięć,objazdów, żeby inwestor korzystający z przewozów cargo mógł skalkulować dostawyi ich ceny dużo wcześniej” – powiedział.
Ma być tak, że „plan ramowy zamknięć będzieprzewoźnikom udostępniamy jak najwcześniej, z jak najdłuższą perspektywą”- powiedział wiceminister.
Zdaniem Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa w 2017roku ceny większości materiałów budowlanych wzrosły o 20-30 proc. W wieluprzypadkach zagrożona jest realizacja projektów, bo brakuje dostatecznej liczbyśrodków transportu, dotyczy to szczególnie kolei. Zdaniem PZPB potrzeby sektorabudowlanego w tym względzie zaspakajane są w 25 proc. Transport samochodowyjest droższy od kolejowego nawet o 170 proc.
„