Bittel: na nową perspektywę pakiet projektów kolejowych w formule buduj
Na początek nowej unijnejperspektywy finansowej chcemy mieć pakiet kolejowych projektówinfrastrukturalnych w formule buduj, by uniknąć potencjalnego tąpnięcia narynku – zasygnalizował w środę w Krynicy-Zdroju wiceminister infrastrukturyAndrzej Bittel.
Wiceszef MI odpowiedzialny m.in. za kolej uczestniczył wpoświęconym tej branży panelu krynickiego Forum Ekonomicznego. Odpowiadając tamna pytanie, czy to kolej jest beneficjentem wzrostu gospodarczego, czy też możekolej ten wzrost pobudza uznał, że występuje tu efekt synergii.
„Tutaj jest synergia polegająca na tym, że im większy jestrozwój gospodarczy, tym bardziej ludzie korzystają z przewozów, bo ich na tostać. Z drugiej strony jest większe zapotrzebowanie na transport ładunków. Ajak to jest, to możemy rozwijać się gospodarczo – to jest samonapędzający sięmechanizm, ale również w kontekście związanym wprost z biznesem” – wskazałBittel.
„Jeżeli państwo inwestuje 100 mld zł w sektor kolejowy, takwprost, w infrastrukturę, w dworce, w utrzymanie, tabor – do taboru trzebajeszcze dołożyć zakupy na poziomie marszałków – to jest coś, co napędza rozwój,bo firmy produkujące materiały związane z budową linii kolejowych, producencitaboru, mają zamówienia” – wyjaśniał wiceminister.
Jak podkreślił, celem Ministerstwa Infrastruktury jest, byco roku wydatkowane na te cele kwoty były „podobne, choć rosnące”.”Tak, aby powiedzieć też rynkowi, słuchajcie: w długiej perspektywie pracujemynad tym, aby wspólnie realizować przedsięwzięcia, a wy musicie się do tegoprzygotować” – obrazował Bittel.
Jak zaznaczył, PKP PLK wiedzą, ile potrzebują kilometrówszyn, tysięcy sztuk podkładów, rozjazdów czy innych elementów. „Taka informacjaprzekazywana na rynek pozwala rynkowi na to odpowiedzieć przestawiając swojemoce produkcyjne, aby później nie było takiego zaskoczenia, które skutkujewzrostem cen, albo obniżką, jak nie ma zamówień” – przypomniał wiceminister.
„Ten cel realizujemy również, przygotowując się do kolejnejperspektywy unijnej. Chcemy, aby na start perspektywy w 2021 r. był cały pakietprzetargów przygotowanych do uruchomienia w formule buduj, czyli takiej, którapozwala od razu je realizować, abyśmy nie mieli przerwy, nie mieli luki wkontraktowaniu usług, bo ta luka powoduje tąpnięcie na rynku” – zadeklarowałBittel.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Nie chcemy likwidować linii kolejowych, a odwrotnie: chcemyje przywracać i pobudzać do życia. Bo to są dwa elementy: jeden to odtwarzaniejuż zbudowanych linii lub planowanie takich, które uzupełniałyby system, a ichnie było. Drugi element to pobudzanie ruchu na istniejących liniach komunikacyjnych”- mówił wiceszef MI.
„I to się dzieje w ramach realizacji Krajowego ProgramuKolejowego, Programu Inwestycji Dworcowych. Z tym łączy się i wiąże realizacjaprogramu inwestycyjnego taborowego. To dzięki temu wyniki przewozowe całegorynku kolejowego rosną, a PKP Intercity w szczególności. To są wszystkie teelementy, które powodują, że i PKP Cargo może działać sprawniej i skuteczniej”- wymieniał przedstawiciel rządu.
„Myślę, że ten czas, kiedy polska kolej się zwijała,słusznie odchodzi do niebytu” – podsumował.
„