Bittel: Każdy może wystartować w konkursie na Luxtorpedę. Ale…
Każdy możewystartować w konkursie na Luxtorpedę, ale najbardziej ucieszy nas polska firma- powiedział PAP wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Dodał, żenowoczesne pociągi mogą pojawić się na torach za 4-5 lat.
Jak mówił Bittel, wszystkie podmioty, które będą się czułyna siłach, będą mogły wystartować w konkursie ogłoszonym przez NCBiR i PKPIntercity na projekt i wykonanie Luxtorpedy 2.0.
„Trzeba tylko spełnić warunki konkursu, a tam nie mawpisanego ograniczenia związanego z położeniem geograficznym czy teżnarodowością kapitału” – dodał wiceminister.
Zaznaczył, że „kierunek jest taki, aby polscypodwykonawcy mogli się rozwijać, a też próbować technologicznie podnosićpoziom, abyśmy mogli jak najwięcej polskich części mieć w tych pojazdach”.
Bittel przypomniał, że „od początku wszystkiego nie dasię zaprojektować”. „Produkowane w Polsce pojazdy z Pesy czy Newagusą produkowane w oparciu o komponenty ściągane z różnych stron”.
Zauważył, że „oczywiście największą radość sprawi namwygrana naszego polskiego podmiotu”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Bittel przypomniał, że najnowsze pociągi, jeżdżące popolskich torach, kupiono we Włoszech. „W przypadku Pendolino mamy zespółserwisantów, którzy pracują na bieżąco przy składach”. „Ale gdyzdarzy się wypadek poważny, jaki zdarzył się np. w okolicach Ozimka k. Opola wub. roku, to serwis bieżący tego nie obejmuje. I skład Pendolino, zamiastjeździć i zarabiać, od roku już czeka na naprawę i jeszcze przynajmniej rok, anawet może dwa lata, potrwa ta naprawa” – zauważył wiceminister.
Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenieinnowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służącychrealizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjętej w 2017 rokuprzez rząd.
W ub. tygodniu PKP Intercity podpisały list intencyjny zNarodowym Centrum Badań i Rozwoju ws. stworzenia innowacyjnych pociągów. Wwyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców ma byćopracowany innowacyjny tabor kolejowy na potrzeby PKP IC. Chodzi o nowoczesnelokomotywy elektryczne, elektryczne zespoły trakcyjne oraz składy typupush-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten celplanowane jest około 3,7 mld zł.
„