Bittel: katalog programu Kolej Plus jest otwarty, nabór niedługo
Katalog projektówprogramu Kolej Plus jest otwarty; samorządy będą mogły zgłaszać swoje koncepcjew naborze, który rozpocznie się już niedługo, więc ten namysł powinien już siękończyć – mówił w czwartek, 14 lutego, w Sejmie wiceminister infrastrukturyAndrzej Bittel.
Wiceminister Bittel odpowiadał w czwartek na pytanie bieżąceposłów PiS nt. perspektyw finansowania odbudowy linii kolejowejJastrzębie-Zdrój – Katowice w kontekście programu Kolej Plus.
Jak zaznaczył, przykład 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdrojujest modelowy w odniesieniu do problemu wykluczenia komunikacyjnego – wzakresie transportu kolejowego. Jako taki, stał się jedną z podstaw dorozpoczęcia działań zaradczych – w postaci uchwalonego przez rząd programuKolej Plus i procedowanej obecnie w parlamencie nowelizacji ustawy otransporcie kolejowym.
„Uchwała rządu i ustawa pozwolą realizować program KolejPlus, którego głównym założeniem jest powstrzymanie degradacji i rewitalizacjainfrastruktury kolejowej na poziomie lokalnym i regionalnym, a który kierowanyjest do miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, bez dostępu dotransportu kolejowego. Czyli Jastrzębie-Zdrój oczywiście w tym pakiecie mieścisię” – wskazał wiceszef MI.
„Zresztą szacując koszty programu wskazywaliśmy, żeinwestycja do Jastrzębia-Zdroju jest brana pod uwagę w tych kilkudziesięciu,blisko stu ocenianych na liście krótkiej, rządowej – ale program jest programemotwartym i wymagającym aktywności samorządów. A więc ta rządowa lista stanowitylko pewną intencję, jest przykładowa, nie stanowiąc zamkniętego katalogu” -zapewnił.
Bittel przypomniał, że realizatorem kierowanemu dosamorządów programu będą PKP Polskie Linie Kolejowe; działania będą prowadziłysamorządy, łącząc się w zależności od przebiegu inwestycji w większe grupy, wewspółpracy z PLK.
Wiceminister zapowiedział, że konkurs w ramach Kolei Pluszostanie ogłoszony niezwłocznie po wejściu w życie znowelizowanej ustawy otransporcie kolejowym – zapewniającej finansowanie głównej części programu wwysokości ok. 5,5 mld zł. „Istotna informacja, że samorząd będzie musiałponieść wkład – w wysokości 15 proc. kosztów inwestycji” – przypomniał.
„Pierwszym działaniem będzie ogłoszenie otwartego naboru.Tutaj jeszcze nie trzeba będzie zapewnić środków finansowych na tym etapie, aletrzeba będzie zadeklarować zakres takiego projektu, szacunkowe koszty, okresrealizacji, zaangażowane podmioty oraz wkład własny – a także pokazać pewnąmyśl, która się z tym łączy i możliwość realizacji projektu w terenie” -wyliczył wiceminister.
„Te działania będą dotyczyły również samorząduJastrzębia-Zdroju i gmin położonych na trasie. Z tego, co wiem, takiekonsultacje między samorządem i PLK trwają i to dowód, że prawdopodobniespotkamy się z wnioskiem, co nas bardzo cieszy” – zadeklarował Bittel,jednocześnie apelując do zainteresowanych samorządów o intensywne zaangażowaniesię w program.
Uściślił także, że w pierwszej kolejności w programie będądofinansowywane zadania mające na celu uzupełnienie istniejącej sieci kolejowejo nowe odcinki linii kolejowych, rewitalizację istniejących linii kolejowychoraz przywrócenie zlikwidowanych połączeń kolejowych w regionach, a w drugiejkolejności – zadania polegające na przygotowaniu dokumentacji w tym zakresie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Katalog projektów jest otwarty. Jeśli samorządy będązgłaszały inne propozycje – to oczywiście do naboru, który odbędzie sięniedługo. Więc ten namysł powinien już się kończyć. Ważnym elementem jest, abysamorządy różnych szczebli ze sobą współpracowały – konfiguracja jest dowolna.Zakładamy, że gmina, powiat i województwo samorządowe powinny byćzainteresowane dobrym transportem zbiorowym” – podkreślił Bittel.
„Tu współpraca musi być; musi też być deklaracja marszałka,jako organizatora transportu regionalnego, że on po wykonaniu takiej inwestycjiuruchomi przewozy” – zastrzegł wiceszef MI.
Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej InfrastrukturyKolejowej – Kolej Plus, który ma pomóc w zmniejszeniu wykluczenia komunikacyjnego,dzięki uzupełnianiu sieci kolejowej o nowe połączenia, Rada Ministrów przyjęła3 grudnia ub. roku. Jego celem ma być umożliwienie połączeń z miastamiwojewódzkimi miejscowości pow. 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie majądostępu do kolei.
Program adresowany jest do jednostek samorząduterytorialnego, a jego budżet założono na prawie 6,6 mld zł w latach 2019-2028.Około 5,6 mld zł ma pochodzić z dokapitalizowania spółki PKP Polskie LinieKolejowe, a około 1 mld zł ma być wkładem własnym jednostek samorząduterytorialnego (np. obligacje, kredyty).
Program składa się z trzech komponentów: inwestycyjnego,organizacji przewozów pasażerskich i ochrony infrastruktury kolejowej przedlikwidacją. Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadziłoperator, czyli spółka PKP PLK, która następnie we współpracy z samorządami marealizować już konkretne przedsięwzięcia.
Wsparciem dla programu Kolej Plus ma być procedowana obecniew parlamencie nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, mająca służyćpowstrzymaniu degradacji infrastruktury kolejowej nieeksploatowanych lubwygaszanych linii. Jak mówili w trakcie prac przedstawiciele resortuinfrastruktury, dzięki nowym przepisom w pierwszym etapie przywrócone majązostać połączenia kolejowe do 20 miejscowości, m.in. do Jastrzębia-Zdroju,Sokołowa Podlaskiego czy Włodawy.
W czwartek wiceszef MI ocenił, że choć ok. 6,5 mld złśrodków programu to duże pieniądze, aby przeciwdziałać wykluczeniukomunikacyjnemu i odwrócić likwidację blisko 7 tys. km linii kolejowych zpoprzednich lat – za małe. „Traktujmy to jako rozpoczęcie procesu, na któryskłada się wiele działań: Krajowy Program Kolejowy, Centralny PortKomunikacyjny, program utrzymaniowy” – wskazał Bittel.
„