Bittel: Inwestycje na kolei mocno przyśpieszyły
Na polskiej koleitrwa szeroko zakrojony program inwestycyjny, który do 2023 roku pochłonie ponad100 mld zł. O tym na co trafią te środki i jak usprawnią transport towarów ipasażerów dyskutowali podczas Kongresu 590 w Jasionce uczestnicy panelu „Polskakolej przyspiesza”.
Otwierając debatę wiceminister infrastruktury Andrzej Bittelpodkreślił, że w ciągu ostatnich czterech lat inwestycje na kolei mocnoprzyspieszyły. „Nadrobiliśmy bardzo wiele zaległości i ten wysiłek inwestycyjnywszystkich spółek kolejowych jest widoczny” – zaznaczył Bittel.
Dodał przy tym, że wszystkie te działania służą temu, „abykolej przyspieszała i ona przyspiesza, co widać choćby w liczbie pasażerów,która od 2015 r. zwiększyła się o 30 mln osób”.
Wiceszef resortu infrastruktury podkreślił jednak, że rząd wdalszym ciągu musi inwestować w główne ciągi komunikacyjne na kolei oraz w nowekorytarze towarowe i pasażerskie. „Musimy wyjść z ofertą do tych miejscowości,w których kolej została albo zlikwidowana, albo jej nigdy nie było” – wskazałBittel dodając, że zidentyfikowano 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców,których dotyczy ten problem.
Wiceminister zapowiedział, że w poprawie dostępności tychobszarów ma pomóc nowy program Kolej Plus. Bittel poinformował, że ustawaregulująca zasady programu oraz określająca ramy finansowe jest już w Sejmie.Zajmuje się nią także rząd.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zaznaczył jednak, że program będzie w 85 proc. finansowanyze środków państwowych, a w 15 proc. przez samorządy. „Chcemy odtwarzać kolejwspólnie z samorządami. Są one oczywistym partnerem w kwestii rozwojutransportu zbiorowego” – wskazał Bittel.
„