Bittel: Dworzec Zachodni warszawskim hubem transportowym

inforail
25.10.2020 07:45

Na WarszawieZachodniej rozpoczną się pierwsze prace – to krok do nowoczesnej stacjispełniającej wszystkie oczekiwania podróżnych połączeń dalekobieżnych,regionalnych i aglomeracyjnych. Roboty, poprzedzane informacją o zmianach,stopniowo będą obejmowały perony. Przygotowywana będzie kładka nad torami.Inwestycja za ponad 1,9 mld zł netto ubiega się o współfinansowanie ze środkówunijnych POIiŚ.

Na stacji Warszawa Zachodnia utrzymana jest obsługapodróżnych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A przy współpracy z wykonawcąstopniowo organizują i rozpoczną roboty.

Na mapie transportowejstolicy po zakończeniu przebudowy Warszawy Zachodniej będzie więcej pociągówdalekobieżnych i podmiejskich. Inwestycja jest kolejny krokiem do celu, jakimjest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział AndrzejAdamczyk, Minister Infrastruktury.

Przebudowa stacjiWarszawa Zachodnia to jedna z inwestycji Krajowego Programu Kolejowego, któresą też najlepszą receptą na utrzymanie rozwoju gospodarki. Po modernizacjistacja stanie się hubem komunikacyjnym dla stolicy, łączącym transport kolejowyz autobusowym i komunikacją publiczną – powiedział Andrzej Bittel sekretarzstanu w ministerstwie infrastruktury.

Inwestor PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ściśle współpracująz wykonawcą firmą Budimex. Organizacja prac wymaga przede wszystkim zapewnieniadobrej obsługi podróżnym. Potrzebna jest koordynacja działań w zakresie ruchukolejowego, bezpiecznych prac poziomie torów oraz przygotowanie praclogistycznych w obszarze stacji.

Modernizacja stacjiWarszawa Zachodnia rozpoczyna przebudowę linii średnicowej. Będziemy ściślewspółpracować z wykonawcą by prace przebiegały sprawnie. Chcemy krok po krokuzapewnić na warszawskiej linii średnicowej wygodniejsze i sprawniejsze podróże,dostosowane do potrzeb pasażerów. Realnie zwiększymy rolę kolei w systemiekomunikacji stolicy, aglomeracji i kraju – powiedział Ireneusz Merchel,prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przygotowany został już tymczasowy przejazd technologicznyprzez tory. Skorzysta z niego m.in. specjalistyczny sprzęt do

budowy kładki. W poniedziałek 26 października pracownicyprzystąpią do przygotowań demontażu części wiat na peronach dalekobieżnych.Prace rozpoczną się na peronie 4. Stopniowo, z wymaganym zabezpieczeniem będąobejmować perony w kierunku ul. Tunelowej. Następnie roboty przeniosą się wkierunku Al. Jerozolimskich. Pracownicy będą zabezpieczać i usuwać kolizje zpodziemnymi instalacjami.

W listopadzie rozpoczną się prace i budowa kładki.Przygotowane zostaną betonowe fundamenty i rozpocznie się montowanie filarów.Kładka dla pieszych połączy dwie dzielnice Warszawy – Ochotę i Wolę –  oraz zapewni szybki i sprawny dostęp naperony.

Szczegóły organizacjikomunikacja w obrębie stacji Warszawa Zachodnia

Bieżące informacje dla podróżnych są podawane w formiekomunikatów. Plakaty z drogą dojść w poszczególnych fazach ułatwią orientację.Informacje o zmianach są już przekazywane.

Pociągi na stacji Warszawa Zachodnia będą obsługiwane nawszystkich peronach z wyłączeniem:

– peronu nr 2 – w dniu 24 października

– peronu nr 3 – w dniu 25 października,

– peronu 4 w dniach 26-27 października i peronu 5 w dniach28-29 października.

Wykonawca prowadzi prace ze szczególnym przestrzegania zasad bezpieczeństwa, gdyż po torachprowadzony jest ruch pociągów. Przez cały czas inwestycji utrzymany będzieprzejazd składów przez stację.

Jedna z największych inwestycji PKP Polskich LiniiKolejowych S.A. za ponad 1,9 mld zł netto, to kolejny etap modernizacji liniiśrednicowej. Przez stację średnio na dobę przejeżdża około 1000 pociągówaglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Poprzebudowie Warszawa Zachodnia zapewni dla podróżnych komfortową obsługę isprawne kursowanie pociągów.

Na Warszawie Zachodniej wszystkie przebudowane peronyzostaną zadaszone. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonejmożliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody, czytelne oznakowanieoraz system informacji pasażerskiej, który ułatwi korzystanie z kolei.Dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej zwiększy możliwość organizacjisprawnych połączeń.

Komunikację w obszarze stacji ułatwi kładka, która połączyWolę i Ochotę. Przejście podziemne – będzie wyższe i szersze oraz połączone zprzestrzenią poczekalni i kas biletowych. Przejście zostanie wydłużone doperonu nr 8 (docelowo nr 9) przy linii obwodowej.

Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130rozjazdów i sieć trakcyjna. Dzięki nowoczesnym systemom i technologiomsprawniejsze będzie zarządzenie ruchem kolejowym na warszawskim węźlekolejowym.

Prace na stacji Warszawa Zachodnia planowane są do 2023 rokuw ramach projektu POIiŚ 5.1-13 pn.: „Prace na linii średnicowej w Warszawie naodcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”.  Zakończenie inwestycji planowane jest w IIpołowie 2023 r. (PKP PLK)